REL125 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Trond Kenneth Andreassen Frestad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet dekker de første 15 studiepoengene i KRLE i grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7. Emnet gir en første innføring i utvalgte deler av KRLE-faget, og har vekt på østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner, foruten kristendom som kommer i emne 2. Videre inngår også grunnleggende etiske spørsmål og modeller, samt filosofiske tenkemåter. I fagdidaktikken dreier det seg særlig om didaktiske kategorier, fagplanarbeid, rammefaktorer, elevforutsetninger, læringsaktiviteter og arbeidsmåter i faget. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle temaene.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten skal kunne
-
utforske religioner og livssyn lokalt og regionalt, og på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå
-
drøfte hvordan religioner og livssyn, etikk og filosofi inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer
-
utforske ulike etiske modeller og begreper, samt filosofiske tenkemåter
-
diskutere ulike didaktiske tilnærminger i faget
-
redegjøre for fagets innhold, formål og plass i skolen
FERDIGHETER
Studenten skal kunne
-
planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
-
reflektere kritisk over skolefaget og egen undervisning, samt egen rolle som KRLE-lærer
-
reflektere etisk og analytisk over didaktiske valg i en mangfoldskontekst
-
analysere og anvende læreplanen på en hensiktsmessig måte
-
samarbeide om faget med andre lærere, elever, hjemmene og samarbeidspartnere i lokalmiljøet
-
gjennomføre tilpasset opplæring som tar hensyn til elevmangfoldet
-
anvende læreplanens tverrfaglige tema i KRLE-undervisningen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal kunne
-
bruke ulike metoder til å utforske livssyn og religiøse praksiser
-
reflektere over majoritets- og minoritetsperspektiver
-
skille mellom ulike perspektiver og vurdere deres betydning for undervisningen
-
samtale om eksistensielle spørsmål i religioner, livssyn, filosofi og etikk
-
samtale om spørsmål som det er stor uenighet om i religion, livssyn, filosofi og etikk
-
lede gode undervisningsprosesser som ivaretar de ovenstående punktene
Vilkår for å gå opp til eksamen
For grunnskolelærerstudenter
-
bestått praksis
-
70 % obligatorisk fremmøte til undervisning
-
godkjente arbeidskrav
For enkeltemnestudenter
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent
-
godkjente arbeidskrav
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer. Arbeidet med faget består av undervisning og gruppearbeid. Det er også knyttet opp til praksis, ekskursjoner og prosjektarbeid. Gjennom semesteret skal studentene arbeide med ulike typer arbeidskrav som vil inngå i en mappe for sluttvurdering. Det inngår 20 dager praksis.
Faget i praksis
I praksisperioden rettes oppmerksomheten spesielt mot KRLE-lærerrollen og arbeidsmåter i faget. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes med det samme i undervisningen på campus.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Enkeltemnestudenter må ha fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen eller videregående opplæring.
Eksamen
Mappeevaluering med justerende muntlig eksamen. Nærmere informasjon gis ved semesterstart. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL105 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 1-7 | 15 |
REL107 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 5-10 | 15 |
REL114 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 | 15 |