Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i jødedommen, kristendommen og humanismens historie og utvikling fram til i dag. Du lærer også om jødedom og humanisme i Norge. Særpreget i jødedommen og kristendommen og forholdet mellom læremessig utvikling og religiøs praksis står sentralt sammen med mangfold innenfor de to religionene. Du får en innføring i humanismens tankegods og mangfoldet innenfor dette, og du lærer om framveksten av dagens livssynshumanisme. Et sentralt spørsmål er: Hvordan har jødedommen, kristendommen og humanismen påvirket hverandre? Emnet har vekt på opprinnelsen til jødedommen, kristendommen og humanismen – og på vår tid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap

  • kunne drøfte begrepene religion og livssyn

  • ha bred kunnskap om kristendommens historie, lære og praksis

  • ha kunnskap om jødedommens historie, lære og praksis

  • ha kunnskap om humanismens historie, om humanisme som livssyn og om religionskritikk

Ferdigheter

  • kunne reflektere over hvordan jødedommen, kristendommen og humanismen har påvirket kultur og samfunnsliv før og nå

  • kunne vurdere ulike tolkninger av den historiske utviklingen i jødedommen, kristendommen og humanismen og hvordan disse tradisjonene og samfunnet har påvirket hverandre

  • kunne reflektere over ulike estetiske uttrykk i kristendommen, jødedommen og humanismen

Generell kompetanse

  • kunne formidle sentrale temaer fra jødedommens, kristendommens og humanismens historie, lære og praksis

  • kunne bruke kunnskap og ferdigheter om kristendommen, jødedommen og humanismen på aktuelle problemstillinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav.

For studenter i lektorutdanningen: Bestått praksis og arbeidskrav.

Nærmere informasjon om arbeidskrav gis ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium, seminarer, oppgaver og arbeidskrav.

Praksis er en egen arbeidsform for lektorstudentene.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KR-102 – Kristendommens historie 5
KR-103 – Religioner og livssyn 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:56:02