PSY927 Sped- og småbarns psykiske helse - tidlig forebygging og kartlegging
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Christine Helle
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PSY926 Sped- og småbarns psykiske helse - grunnleggende teorier for forståelse
Innhold
Emnet gir kompetanse i forståelsen av hvordan ulike biopsykososiale risikofaktorer har betydning for sped- og småbarns psykiske helse. Emnet gir videre kompetanse i hvordan bruk av relevante kartleggingsverktøy kan anvendes for å identifisere sped- og småbarn i risiko.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer av betydning for sped- og småbarns psykiske helse
- ha kunnskap om ulik sårbarhet hos barnet, som utviklingsforstyrrelser, reguleringsvansker og biomedisinske risikotilstander
- ha kunnskap om samspill og omsorg når foreldrene har egne problemer (f.eks. rus, psykiatri)
Ferdigheter
- kunne bruke relevante kartleggingsverktøy for identifisering og vurdering av barnets psykiske helse
- kunne anvende relevante modeller for observasjon og vurdering av samspill
Generell kompetanse
- kunne reflektere over ulike utfordringer i møte med sårbare familier og hvordan man kan møte disse på en faglig og respektfull måte
- ha innsikt i egen rolle som hjelper og kunne gjøre realistiske vurderinger av seg selv og sine egenskaper i egen utførelse av faget og i samarbeid med andre
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente arbeidskrav
- Deltagelse på obligatorisk undervisning.
Vilkårene er nærmere beskrevet i emneheftet.
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid med veiledning
- Selvstudier
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Prosjektoppgave i gruppe. Det gis gradert karakter. Det gis felles karakter til gruppen. Nærmere informasjon gis i emneheftet.