Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Dette hovedemnet fokuserer på utvikling av kunnskap, tjenestetilbud og fagpersonlig kompetanse. Oppmerksomheten rettes mot utvikling av kunnskaper og holdninger i praksis og forholdet mellom disse. Emnet knyttes tett opp til konkrete utviklingsprosjekter på arbeidsplassen og til en individuell refleksjon over egen praksis. Emnet strekker seg gjennom tre semester.

Sentrale tema:

  • Kunnskapsdannelse i praksis – praktikerforskning og utvikling og forståelse av praktisk kunnskap

  • Utviklingsarbeid i tjenesteutøvelse og lærende organisasjoner

  • Forståelse av og perspektiver på kunnskapens verdi- og teorigrunnlag

  • Kvalitet og faglighet i tjenesteutøvelsen - innføring i diskusjonen om evidensbasert praksis (EBP)

  • Kritisk og etisk refleksjoner i og over praksis - om tatt-for-gitt-kunnskap og tradisjonsbundne praksiser

  • Utvikling av personlige kompetanser og moralsk forsvarlig praksis

  • Etiske utfordringer og konfliktområder i praksis - om makt, hjelp og krenkelser i psykososialt arbeid med barn og ungdom

 

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studenten ha:

  • Kunnskaper og ferdigheter i å systematisere og formidle erfaringsbasert kunnskap i psykososialt arbeid med barn, unge og familier på en vitenskapelig anerkjent måte

  • Kunnskaper og ferdigheter i å initiere og drive utviklingsarbeid på eget arbeidssted

  • Innsikt og forståelse for feltets kunnskapsgrunnlag

  • Kunnskaper om og ferdigheter i systematisk, kritisk og etisk refleksjon i praksis

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, seminarer, lærerveileda utviklingsprosjekt og gruppebasert praksisveiledning. Veiledningsgruppene sentreres om dilemmaer og utfordringer i praksis, og skal stimulere til faglig kompetanseutvikling. Veiledning er obligatorisk. Det kreves 90 % dokumentert tilstedeværelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som opptak til psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • Utviklingsprosjekt i gruppe. Rapport på ca 30 sider (ca. 350 ord per side). Gradert karakter.

  • Et individuelt personlig/faglig essay på ca 5 -8 sider (ca. 350 ord per side) med en kritisk/etisk refleksjon over en hendelse fra eget arbeid. Gradert karakter

Gruppeoppgaven teller 30 % og den individuelle oppgaven teller 70 %. Det gis en snittkarakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling 15
SO-407 – Teori og praksis i sosialt arbeid 10
SO-408 – Profesjonsetikk og prosjektutvikling i sosialt arbeid 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:55:37