Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

PSY424 Psykososial helse

Innhold

Miljøterapeutisk arbeid kommer i mange varianter og har ulike historiske tradisjoner og vitenskapsteoretiske forankringer. Forståelsen av dette mangfoldet er viktig – ikke for å skille mellom retningene, men for å kunne la dem inngå som elementer i komplekse kontekster. Et helhetlig syn på mennesket i det miljøterapeutiske feltet krever mangfold av retninger for å sikre at personen får ivaretatt sine ønsker, behov og utnyttet sine mestringsmuligheter. Det miljøterapeutiske arbeidet foregår også i en større kontekst. Arbeidet inngår i en organisasjon eller enhet i en formell struktur med en spesifikk kultur. Dermed må det miljøterapeutiske arbeidet implementeres i organisasjonen og i personalgruppen gjennom opplæring basert på forståelse av enhetens egenart. I tillegg vil all virksomhet rammes inn av juridiske bestemmelser og offentlige føringer. For å kunne planlegge miljøterapeutisk arbeid må denne rammen forstås på en slik måte at personen vet hvordan endringsarbeid på individnivået er avhengig av nivåene i systemet.

 

Temaer i emnet:

  • Miljøterapeutisk arbeid: Ulike tradisjoner og varianter

  • Vitenskapsteori

  • Forskningstradisjoner

  • Fagledelse

  • Personalopplæring

  • Implementering

  • Veiledning

  • Ansvarsforhold

  • Organisasjonsstruktur og miljøterapeutisk arbeid

  • Lovverk, veiledere og nasjonale retningslinjer

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • Ha avansert kunnskap om fagledelse som utgangspunkt for miljøterapeutisk arbeid

  • Ha kunnskap om ulike forskningstradisjoner og vitenskapsteoretiske ståsteder innen miljøterapeutisk arbeid

  • Ha kunnskap om ulike miljøterapeutiske arbeidsmåter og intervensjoner

  • Ha inngående kunnskap om brukerrettigheter, samtykke og selvbestemmelse som premiss for miljøterapeutisk arbeid

  • Ha kunnskap om organisering og organisasjoner innen helse- og velferdssystemet

  • Ha inngående kunnskap om implementering av miljøterapeutiske tiltak, metoder og forståelsesrammer

  • Ha kunnskap om hvilket lovverk som regulerer tjenestene og dermed legger premisser for det miljøterapeutiske arbeidet i organisasjonen

Ferdigheter

  • Kunne bruke ulike fagtradisjoners former for problemløsning, dokumentasjon og evaluering

  • Kunne planlegge for implementering av miljøterapeutisk arbeid

  • Kunne identifisere opplæringsbehov og planlegge for opplæring og veiledning av personalet

  • Kunne anvende kunnskap om lover og regelverk, nasjonale veiledere og faglige retningslinjer i miljøterapeutisk arbeid

  • Kunne analysere og forstå organisasjonshierarki, roller, ansvar og myndighet som faktorer i miljøterapeutisk arbeid

  • Kunne analysere behovet for og planlegge beslutningsstøtte og muligheter for selvbestemmelse

  • Kunne vise forståelse for organisasjonskulturelle og individuelle aspekter som forutsetninger for fagledelse i miljøterapeutiske arbeid

Generell kompetanse

  • Kunne analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger som aktualiseres i miljøterapeutisk arbeid

  • Kunne kommunisere miljøterapeutiske beslutninger og prioriteringer

  • Kunne anvende ulike miljøterapeutiske intervensjoner på nye måter for å løse komplekse problemstillinger i praksis

  • Kunne bidra til nytenking og innovasjon i miljøterapeutiske arbeidsprosesser innen eget arbeidsfelt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk undervisning.

Godkjent obligatoriske arbeidskrav.

Se nærmere beskrivelse i emneheftet i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene kan omfatte undervisnings- og læringsformer som fremlegg, seminarer, forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, skriftlig arbeidskrav og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer. Se nærmere informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet fem timer. Gradert karakter. Se emnehefte på Canvas for nærmere beskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 19:54:57