PSY426 Empatiorienterte miljøterapier
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ane Ugland Albæk
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Empatiorienterte miljøterapier samler ulike tilnærminger hvor fagpersoners innlevelse i enkeltmenneskets opplevelse, tanker og følelser står i sentrum. Emnet vil ta for seg tilnærmingene traumebevisst omsorg, emosjonsfokusert terapi, mentaliseringsbasert miljøterapi og recovery-orientert miljøterapi. Felles for disse perspektivene er fokuset på å forstå menneskers indre opplevelser og at denne forståelse danner grunnlag for fagfolks handlemåter. Likeledes er relasjonsbygging et sentralt verktøy i miljøterapien. Det er derfor sentralt å fokusere på hjelperens personlige ferdigheter til å møte enkeltmennesker ut fra deres opplevelser og behov. I dette emnet lærer du hvordan disse ulike tilnærmingene forstår menneskers behov og hvordan de beskriver gode hjelpebetingelser. I tillegg vil vi drøfte styrker og svakheter ved tilnærmingene, deres implisitte grunnholdninger og hvilke etiske utfordringer vi må være bevisst på.
Læringsutbytte
Studenten skal
- ha avansert kunnskap om ulike miljøterapeutiske tilnærminger med empatisk fokus og deres anvendelse i ulike helse- og sosialtjenestetilbud
- ha inngående kunnskaper om betydningen av opplevd trygghet og anerkjennende relasjoner for bedringsprosesser og livskvalitet
- kunne identifiserer og kritisk reflektere over holdninger, verdier og handlingsmønstre hos seg selv og hvordan de virker inn på samarbeidet med tjenestemottaker
- ha innsikt i hvordan opplevde krenkelser virker inn på menneskers fysiske og psykiske helse og på deres utvikling
- kunne utøve en praksis som støtter menneskers opplevelse av anerkjennelse, mestring og mening
- kunne bistå mennesker gjennom praksis som fremmer affektbevissthet og -regulering, og ha innsikt i hvordan affekter former menneskets subjektive verden og livskvalitet
- ha praktiske ferdigheter i sentrale miljøterapeutiske intervensjoner, inkludert konsentrasjonsstøtte, øke opplevd trygghet gjennom triggerkontroll, oppmerksomt nærvær og relasjonsbygging, videreutvikle nettverksstøtte, og identitets- og meningsstøtte
- ha gjort etiske refleksjoner over hvordan våre miljøterapeutiske valg påvirker de mennesker vi jobber med
- kunne reflektere over ulike empatiske tilnærmingers styrker og svakheter og begrunne miljøterapeutiske vurderinger
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen.
Deltakelse i obligatorisk gruppearbeid som inneholder ferdighetstrening.
Obligatorisk arbeidskrav: innlevering og fremlegg av videosimulering i grupper.
Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Ferdighetstrening/simulering/laboratoriearbeid
- Seminarer
- Selvstudier
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som for masterprogram i psykososial helse
Eksamen
5 timers individuell skriftlig eksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.