Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en oversikt over ulike perspektiver på hvordan annerkjennelse eller krenkelse har betydning for menneskers liv innen en rekke områder, for eksempel psykisk helse, rus, avhengighet, vanskelige emosjonelle opplevelser, funksjon, barn og unges utvikling, ulike mestringsstrategier, familie, seksualitet osv. Menneskerettigheter og etiske vurderinger blir sentralt i tilnærmingen til psykososiale helseproblem. Videre vil emnet gi kunnskap om menneskelig mangfold og belyse hvordan inkluderende prosesser gir bærekraftige samfunn. Arbeid med psykososial helse handler også om å kunne påpeke og søke å endre forhold i samfunnet som skaper uhelse, bidrar til sosial utstøting og ekskludering.  

Læringsutbytte

Studenten: 

Kunnskap 

  • har kunnskap om hvordan psykososial helse og psykososiale helseproblemer kan forstås ut ifra ulike perspektiver, herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv 

  • har kunnskap om betydningen av menneskelig mangfold, kjønn, alder, sosiokulturell kontekst og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse for psykososial helse 

  • har kunnskap om hvordan ulike perspektiver får betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå og hvordan disse kan hemme eller fremme psykososial helse 

Ferdigheter 

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykososial helse relatert til praksis 

  • kan analysere samspillet mellom menneskelig mangfold, kjønn, alder og sosiokulturell kontekst, herunder minoritetskulturer, og problemer knyttet til psykososial helse og anvende kunnskapen for å drøfte mulige tilnærminger for å bedre psykososial helse 

 

 

 

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er basert på forelesninger, seminarer og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Emnet har et arbeidsomfang på 135 timer. 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuelt essay. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY418 – Psykisk helsearbeid - En introduksjon 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 19:54:56