PS-103 Barns utvikling
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Beate Helmikstøl
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet vil fokusere på kunnskap om normalpsykologi for aldersspennet 0-18 år. Sentrale tema vil være kognitiv, emosjonell og sosial utvikling. Særlig fokus vil være på sped- og småbarns utvikling og normalutvikling. Utviklingspsykologiens betydning for barnevernfeltet vil vektlegges.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne beskrive og forstå utviklingspsykologiske forståelsesmodeller, herunder hovedtrekk og variasjoner i barn og ungdommers utvikling, samt forhold som påvirker utviklingen
-
ha spesifikk kunnskap om barns utvikling, og kunne gjøre rede for de viktigste teoretiske synspunktene innenfor sentrale områder som kognitiv, emosjonell og sosial utvikling
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende utviklingspsykologiske forståelsesmodeller og reflektere nyansert og kritisk over sentrale problemstillinger i barnevernfaglig arbeid
-
ha tilegnet seg utviklingspsykologisk kunnskap ved hjelp av teori og,forskning
-
kunne presentere og diskutere hva utviklingspsykologi kan bidra med innenfor barnevernsfeltet
-
kunne beskrive og forstå betydningen av utviklingspsykologi for barnevernsfeltet
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne formidle og drøfte sentrale teorier og problemstillinger innenfor de utvalgte tematiske områdene
-
kunne utveksle synspunkter og erfaringer ut ifra et utviklingspsykologisk perspektiv
-
kunne lese kritisk og tenke selvstendig
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om 80 % frammøte på seminar.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskrav. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Semesteroppgave i gruppe, teller 30%. Lengden på semesteroppgaven bør ikke overstige 3500 ord. Anbefalt lengde 3000-3500 ord. Gruppebasert gradert karakter, A-F.
Individuell muntlig eksamen, teller 70%. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.