Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet legges det vekt på å presentere psykososiale perspektiver i arbeid med mennesker. Det presenteres grunnleggende disipliner i psykologi, samt ulike måter å forstå psykiske helse, menneskelige reaksjoner og handlingsmåte. Det legges vekt på sammenhenger med menneskets omgivelser som grunnlag for å forstå menneskelig utvikling og væremåte. Undervisningen skal bidra til barnevernsarbeideren og sosialarbeideres faglige forståelse og yrkesutøvelse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om grunnleggende disipliner i psykologi

  • ha kunnskap om forebygging og folkehelse, herunder psykisk helse, risiko og risikofaktorer knyttet til helse

  • ha bred kunnskap om psykisk helse og forståelse for samspillet mellom psykiske helseplager og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå

  • ha kjennskap til ulike forståelser av psykiske lidelser og bedringsprosesser og relevante fagdebatter knyttet til dette

  • ha kunnskap om motivasjon, mestring og endringsprosesser

  • ha spesifikk kunnskap om stress og stressmestring

  • ha spesifikk kunnskap om konflikt og konflikthåndtering

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende kunnskap fra psykososiale og psykologiske perspektiv for å forstå menneskers atferd og livssituasjon

  • kunne beherske forebyggende og helsefremmende arbeid for mennesker i ulike livsfaser

  • kunne fremme mestring og endring i samarbeid med enkeltpersoner, familier, grupper og samarbeidspartnere

  • kunne forstå og kritisk reflektere over sentrale teorier og begrep knyttet til psykologiske teorier

  • kunne anvende kunnskap for å håndtere stress og konflikter

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i sentrale teorier og problemstillinger innen psykososiale perspektiver i arbeid med mennesker

  • kunne reflektere kritisk over dilemmaer i arbeidet med å fremme menneskers velferd

  • kunne bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

  • Kunne formidle faglige vurderinger, muntlig og skriftlig

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltagelse på obligatoriske dagsseminar. Godkjent arbeidskrav, nærmere opplysninger gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid samt obligatorisk deltagelse på inntil 2 nærmere definerte dagsseminar. Estimert arbeidsomfang er 270 timer totalt. Simuleringsoppgaver må påregnes.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

7 timers hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PS-100 – Psykologiske emner 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 5. juli 2024 01:56:26