PRA1-102 Praksisstudium, 1.studieår, vår
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Vidar Austrud
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Foregående praksisperiode må være gjennomført og bestått.
Innhold
Lærerens rolle og ulike oppgaver i skolen. Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse, samt arbeid med tilrettelegging for begynneropplæring i fag for de yngste elevene. Overgangen mellom barnehage og grunnskole.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
er kjent med kontaktlærerrollen og variasjonen av oppgaver og ansvar knyttet til denne.
-
har kunnskap om egenskaper ved gode klasseledere og reflekterer over betydningen av kommunikasjon, samhandling og relasjonsarbeid for klasseledelse og kontaktlærerarbeid.
-
kjenner til ulike vurderingsformer.
-
kjenner til lokale læreplaner, årsplaner og skolens og klassens regler.
-
kjenner til skolens arbeid og rutiner i overgangen mellom barnehage og grunnskole.
-
viser teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.
Ferdigheter
Studenten
-
bidrar aktivt sammen med medstudenter i planlegging, gjennomføring og vurdering av læreprosesser knyttet til begynneropplæring for de yngste elevene i fokusfagene.
-
viser gode kommunikasjonsferdigheter (faglig og sosialt) gjennom formidling og stemmebruk ved å fortelle, forklare, gi instruksjoner, beskjeder etc. som er tilpasset aldersgruppen.
Generell kompetanse
Studenten
-
viser forståelse og respekt for de ulike variasjonene hos de yngste elevene og bruker et språk tilpasset aldersgruppen.
-
er bevisst sin rolle som voksen i møte med elever på ulike arenaer.
-
samarbeider med lærere og medstudenter på en konstruktiv måte.
-
har som mål at de grunnleggende ferdighetene ivaretas gjennom fokusfagene.
Faget i praksis
Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart gjennom fagdidaktisk arbeid i praksisperioden.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Praksis i første studieår har et særlig fokus på observasjon som metode for refleksjon og læring. Studenten skal sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike undervisningssituasjoner. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.
Praksisomfang er 20 dager.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.