PRA1-101 Praksisstudium, 1.studieår, høst
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Vidar Austrud
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Forkunnskapskrav
Ingen.
Innhold
Lærerens rolle og ulike oppgaver i skolen. Utvikling av egen læreridentitet og relasjonskompetanse, samt arbeid med tilrettelegging for læring i fag for trinn 1-7.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
kan beskrive læreren som rollemodell på ulike arenaer, leder i klasserommet, samt hva som kjennetegner gode lærere.
-
kan reflektere over egen lærerrolle i samtale med praksislærer, medstudenter og rektor.
-
kjenner til formålsparagrafen, læringsplakaten og lærerprofesjonens etiske plattform og hovedlinjene i deres innhold.
-
viser teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.
Ferdigheter
Studenten
-
viser vilje til å samarbeide med medstudenter og lærere.
-
evner og har vilje til å ta initiativ og ansvar i praksisgruppa.
-
bidrar aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i fokusfag i samarbeid med medstudenter og praksislærer.
-
viser kunnskap om observasjon som metode for refleksjon og læring, og bruker det aktivt i veiledningssamtaler.
-
bruker et språk elevene forstår og som er egnet på skolens ulike arenaer.
-
er bevisst sin rolle som forbilde og voksen i relasjon til elever, kolleger og foresatte.
-
evner å lytte til andres meninger.
Generell kompetanse
Studenten
-
forstår viktigheten av relasjonskompetanse i lærerarbeidet.
-
viser evne til å skape gode relasjoner.
Faget i praksis
Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart (arbeidsformer etc.) i praksisperioden.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Praksis i første studieår har et særlig fokus på observasjon som metode for refleksjon og læring. Studenten skal sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike undervisningssituasjoner. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også delta i skolens øvrige virksomhet.
Praksisomfang er 15 dager.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.