Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA085

Innhold

Dette er studentenes andre praksisperiode med 10 dager praksis på ungdomstrinnet på våren. Studentene blir fordelt på utvalgte partnerskoler i Agder.

Hensikten med denne praksisen er todelt: For det første skal studentene bli kjent med utdanningstrinnet, dets egenart, elevene og deres kultur. Dette skal bidra til at studentene får erfaringsbasert kunnskap om overgangen mellom skolenivåene og blir bedre rustet til å kjenne til og forstå elevmangfoldet. For det andre skal skolen og andre samarbeidspartnere kunne benytte seg av yrkesfaglærerkompetansen som en nødvendig og relevant kompetanse inn mot skolens fag, herunder også valgfag og utdanningsvalg.

Det er partnerskolene og Institutt for pedagogikk ved UiA som har det faglige ansvaret for praksisperioden.

Læringsutbytte

Etter fullført praksisperiode skal studenten ha kompetanse på følgende områder:

1. Pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse innebærer at studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i samarbeid med praksislærer
  • kan formulere læringsmål for enkeltelever og elevgrupper i tråd med læreplanene
  • prøver ut ulike former for læringsfokuserte tilbakemeldinger slik at elevene/lærlingene reflekterer over egen læring
  • reflekterer over egen undervisning

2. Endrings- og utviklingskompetanse innebærer at studenten:

  • viser åpenhet, evne og vilje til å motta tilbakemeldinger om egen undervisning og atferd
  • er aktiv i veiledningsfasen
  • greier å ta andres perspektiv
  • bruker undervisningserfaring til å forbedre egen praksis
  • reflekterer over og vise vilje og evne til å endre praksis som følge av veiledning

3. Faglig kompetanse innebærer at studenten:

  • fremstiller det yrkesfaglige innholdet korrekt, variert og prøver å tilpasse det til enkeltelever og elevgrupper
  • via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motiverer for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • prøver ut noen relevante yrkesfaglige metoder, verktøy, prosesser, teknikker og uttrykksformer
  • har fokus på HMS-tiltak

4. Relasjons-, samhandlings- og kommunikasjonskompetanse innebærer at studenten:

  • bruker sin kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling for å skape et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø
  • kommuniserer og samarbeider på en vennlig og trygg måte med enkeltelever og elevgrupper

5. Yrkesetisk kompetanse innebærer at studenten:

  • er punktlig, møter godt forberedt til undervisning og veiledning
  • fremstår som en god rollemodell og ivaretar rollen både som fagperson og som oppdrager i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen

6. Ledelseskompetanse innebærer at studenten:

  • arbeider for å fremstå som en tydelig leder for læringsarbeidet, og mot å sette klare grenser for den enkelte elev og elevgrupper
  • arbeider for å gi elevene klare beskjeder om mål, innhold, arbeidsformer, rammer og vurdering for den enkelte undervisningsøkt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

I løpet av praksisperioden skal studenten observere, planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, få veiledning, delta på ulike møter og utføre andre oppgaver på praksisskolene.

Tiden studentene bruker til praksis per uke, skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Studentene kan ha både individuell praksis, parpraksis og gruppepraksis. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke og hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk. Det er ikke anledning til å gjennomføre praksis på egen arbeidsplass.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakter Bestått/Ikke bestått. Vurderingen blir gitt på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

For at praksislærere skal kunne veilede studentene videre i sin profesjonelle utvikling som lærer bør studenten legge fram vurderingsrapportene fra tidligere praksisperioder for praksislærer i starten av hver praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:53:52