Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Dette er studentenes første praksisperiode med 20 dager praksis på høsten. Det er bare anledning til å gjennomføre praksis på en videregående skole i Agder, og studentene kan ikke ha praksis på egen arbeidsplass.

Målene for praksisperioden er at studentene skal få kunnskap og erfaring i ledelse av læreprosesser og i ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv.

Det er praksisskolene og fagmiljøene på pedagogikk og yrkesdidaktikk ved UiA som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Læringsutbytte

Etter fullført praksisperiode skal studenten ha kompetanse på følgende områder:

Pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i samarbeid med praksislærer
  • kan formulere læringsmål for enkeltelever og elevgrupper i tråd med læreplanene
  • er bevisst på det flerkulturelle perspektivets betydning for læringsmiljøet
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling
  • prøver ut ulike former for læringsfokuserte tilbakemeldinger slik at elevene/lærlingene reflekterer over egen læring
  • reflekterer over egen undervisning
  • prøver ut digitale verktøy i eget arbeid og i elevenes læringsarbeid

Endrings- og utviklingskompetanse

Studenten:

  • viser åpenhet, evne og vilje til å motta tilbakemeldinger om egen undervisning og atferd
  • er aktiv i veiledningsfasen
  • greier å ta andres perspektiv
  • bruker undervisningserfaring til å forbedre egen praksis
  • reflekterer over og viser vilje og evne til å endre praksis som følge av veiledning

Faglig kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere de fem grunnleggende ferdighetene i alle fag:
    • å kunne utrykke seg muntlig
    • å kunne lese
    • å kunne skrive
    • å kunne regne
    • å kunne bruke digitale verktøy
  • fremstiller det yrkesfaglige innholdet korrekt, variert og prøver å tilpasse det til enkeltelever og elevgrupper
  • via yrkesfaglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motiverer for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • prøver ut noen relevante yrkesfaglige metoder, verktøy, prosesser, teknikker og uttrykksformer
  • har fokus på HMS-tiltak

Relasjons-, samhandlings- og kommunikasjonskompetanse

Studenten:

  • bruker sin kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling for å skape et konstruktivt og inkluderende læringsmiljø
  • kommuniserer og samarbeider på en vennlig og trygg måte med enkeltelever og elevgrupper
  • bygger gode relasjoner til elever/lærlinger og andre aktuelle samarbeidspartnere

Yrkesetisk kompetanse

Studenten:

  • er punktlig, møter godt forberedt til undervisning og veiledning
  • bidrar til å løse samarbeidsvansker og mobbing mellom elever
  • fremstår som en god rollemodell og ivaretar rollen både som fagperson og som oppdrager i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen

Ledelseskompetanse

Studenten:

  • arbeider for å fremstå som en tydelig leder for læringsarbeidet, og mot å sette klare grenser for den enkelte elev og elevgrupper
  • arbeider for å gi elevene klare beskjeder om mål, innhold, arbeidsformer, rammer og vurdering for den enkelte undervisningsøkt
  • øver seg på å stå i og håndtere konfliktsituasjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.

Undervisnings- og læringsformer

I løpet av praksisperioden skal studenten observere, planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, få veiledning, delta på ulike møter og utføre andre oppgaver på praksisskolene.

Tiden studentene bruker til praksis per uke, skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Studentene kan ha både individuell praksis og parpraksis og unntaksvis også gruppepraksis. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke og hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen gis på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:53:52