Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Studentene skal ha fullført ett av emnene PED424 Inkluderende spesialpedagogikk eller PED425 Sosioemosjonell sårbarhet.

Innhold

Emnet inneholder aktuell teori og forskning knyttet til lærevansker og læringsmuligheter innenfor fagområdene språk, lesing, skriving og matematikk, i tillegg til kognitive prosesser som har betydning for læring og utvikling på tvers av disse områdene. Å fremheve læringsmuligheter representerer et viktig aspekt av arbeidet med mennesker med spesielle behov i et livslangt perspektiv. I samarbeid med eksterne spesialpedagogiske tjenester gis det opplæring i individbaserte arbeidsmetoder til beste for barn, unge og voksne.

 

Det gis også innføring i systembaserte arbeidsmetoder med fokus på
barnehager, skoler og den spesialpedagogiske tjenesten. Fokus i emnet er rettet mot kunnskap om de mest høyfrekvente lærevanskene. Særlig oppmerksomhet rettes mot barnehage og skole som forebyggende og avhjelpende arenaer. Emnet gir kunnskap om sentrale spesialpedagogiske
forsknings- og arbeidsområder, og bidrar samtidig til kritisk refleksjon omkring ideologiske og faglige forutsetninger for praksis. Emnet gir også kjennskap om hvilke rettigheter barn og unge med spesielle behov har og hvordan en skal gå fram for å ivareta disse rettighetene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag og praksis i spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage

  • kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp vansker innenfor språk og kommunikasjon

  • kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp vansker innenfor lesing og skriving

  • kunne kjenne igjen, forebygge og følge opp vansker innenfor matematikk

  • ha inngående kunnskap om generelle kognitive prosesser som påvirker evnen til å lære seg nye ferdigheter og løse problemer i hverdagen

  • ha inngående kjennskap til den spesialpedagogiske tiltakskjeden, inkludert juridiske forhold ved spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp

  • kunne skrive en sakkyndig vurdering for høyfrekvente grupper elever med særskilte opplæringsbehov

  • ha kjennskap til sentrale teorier og arbeidsmåter som anvendes i kartlegging og utredning av lærevansker

  • kunne anvende ulike verktøy for å kartlegge barn og unges utvikling og læring, og identifisere eventuelle faktorer som vekker bekymring

  • vise et høyt etisk refleksjonsnivå omkring konsekvenser ved bruk av utredningsredskaper, tolkning av resultater og oppfølgingstiltak

Vilkår for å gå opp til eksamen

3 godkjente individuelle oppgaver.
Deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger, jf. semesterplan.
Individuell muntlig presentasjon ved ett av seminarene.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og gruppearbeid. krav til deltakelse på obligatoriske seminar og forelesninger fremkommer av semesterplan. Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Eksamen

Individuell mappevurdering. Nærmere informasjon om hva som skal inngå i mappen, vil bli gitt i Canvas. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED525 – Lærevansker og grunnleggende ferdigheter 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:53:31