Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

PED 424 Inkluderende spesialpedagogikk og PED 425 Sosioemosjonell sårbarhet

Innhold

Emnet presenterer aktuell teori og forskning knyttet til rådgivning, veiledning og konsultasjon. Emnet består av tre hoveddeler: Rådgivning og veiledning innenfor skiftende kontekster, pedagogisk psykologisk rådgivning og profesjonelle samtaler. Innenfor alle hoveddelene legges det vekt på å diskutere etiske problemstillinger som aktualiseres i rådgivning og veiledning. Undervisningen fokuserer på mulige motsetninger mellom individuelle, samfunnsmessige og profesjoners behov og målsettinger. Emnet gir innsikt i sentrale begreper i ulike teoretiske tilnærminger til rådgiving og veiledning, samt erfaring med praktiske tilnærminger til rådgivnings- og veiledningsoppgaver og ulike profesjonelle samtaler. Det legges vekt på at studentene skal utvikle et analytisk og reflektert syn på de ulike teoretiske tilnærmingene og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster. Emnet tar spesielt for seg pedagogisk psykologisk rådgivning i teori og praksis i et livslangt perspektiv.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha forskningsbasert kunnskap om rådgivning og veiledning i forhold til spesialpedagogikkfeltet

  • kunne analysere og anvende begreper som rådgivning, veiledning og konsultasjon

  • ha inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til rådgivning og veiledning for å løse utfordringer på individ- og systemnivå

  • kunne arbeide selvstendig med pedagogisk psykologisk rådgivning i et individ- og systemperspektiv

  • kunne forholde seg analytisk og etisk reflektert til egen rolle i profesjonelle samtaler

  • kunne gjennomføre profesjonelle samtaler med barn, elever, studenter, foresatte og kollegaer, for eksempel i barnehage, skole og det offentlige hjelpeapparatet

  • kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger som kan oppstå i rådgivningsarbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk tilstedeværelse på ett oppgaveseminar og ett seminar med trening av ferdigheter i rådgiving og veiledning. Nærmere informasjon vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, og individuell semesteroppgave.

Veiledning på individuell semesteroppgave.

Oppgaveseminar og egentreningsseminar.

Obligatorisk tilstedeværelse på to oppgaveseminar og ett seminar med trening av ferdigheter i rådgivning og veiledning.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Eksamen

Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang: 5-6000 ord, litteraturliste ikke medregnet.

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED962 – Veiledning og rådgivning 15
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 15
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole 15
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode 15
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i skolen 15
PED512 – Rådgiving 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 07:53:12