PED523 Rådgivning
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Grethe Ingebrigtsvold Sæbø
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
PED 424 Inkluderende spesialpedagogikk og PED 425 Sosioemosjonell sårbarhet
Innhold
Emnet presenterer aktuell teori og forskning knyttet til rådgivning, veiledning og konsultasjon. Emnet består av tre hoveddeler: Rådgivning og veiledning innenfor skiftende kontekster, pedagogisk psykologisk rådgivning og profesjonelle samtaler. Innenfor alle hoveddelene legges det vekt på å diskutere etiske problemstillinger som aktualiseres i rådgivning og veiledning. Undervisningen fokuserer på mulige motsetninger mellom individuelle, samfunnsmessige og profesjoners behov og målsettinger. Emnet gir innsikt i sentrale begreper i ulike teoretiske tilnærminger til rådgiving og veiledning, samt erfaring med praktiske tilnærminger til rådgivnings- og veiledningsoppgaver og ulike profesjonelle samtaler. Det legges vekt på at studentene skal utvikle et analytisk og reflektert syn på de ulike teoretiske tilnærmingene og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster. Emnet tar spesielt for seg pedagogisk psykologisk rådgivning i teori og praksis i et livslangt perspektiv.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
ha forskningsbasert kunnskap om rådgivning og veiledning i forhold til spesialpedagogikkfeltet
-
kunne analysere og anvende begreper som rådgivning, veiledning og konsultasjon
-
ha inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til rådgivning og veiledning for å løse utfordringer på individ- og systemnivå
-
kunne arbeide selvstendig med pedagogisk psykologisk rådgivning i et individ- og systemperspektiv
-
kunne forholde seg analytisk og etisk reflektert til egen rolle i profesjonelle samtaler
-
kunne gjennomføre profesjonelle samtaler med barn, elever, studenter, foresatte og kollegaer, for eksempel i barnehage, skole og det offentlige hjelpeapparatet
-
kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger som kan oppstå i rådgivningsarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk tilstedeværelse på ett oppgaveseminar og ett seminar med trening av ferdigheter i rådgiving og veiledning. Nærmere informasjon vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, og individuell semesteroppgave.
Veiledning på individuell semesteroppgave.
Oppgaveseminar og egentreningsseminar.
Obligatorisk tilstedeværelse på to oppgaveseminar og ett seminar med trening av ferdigheter i rådgivning og veiledning.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang: 5-6000 ord, litteraturliste ikke medregnet.
Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED962 – Veiledning og rådgivning | 15 |
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole | 15 |
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole | 15 |
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode | 15 |
PED982 – Veiledningspedagogikk 1 for praksislærere i skolen | 15 |
PED512 – Rådgiving | 5 |