PED519 Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Esther Tamara Canrinus
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Ped 228 Forskningsmetoder (eller tilsvarende 10-15 studiepoeng på bachelornivå)
For studenter på Spesialpedagogikk, master: PED424 og PED425.
For studenter på Pedagogikk, master:PED422 og PED423.
For studenter på Barnehagekunnskap, master: PED423 og KF-405.
Innhold
Emnet består av tre hoveddeler; vitenskapsteori og kvantitative og kvalitative metodologiske tilnærminger.
Studentene skal bli kjent med grunnleggende begreper knyttet til bruk av kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger, få innsikt i forskjellige forskningsmetoder og analysestrategier, kildebruk og måten ulike metodologiske perspektiver kommer til uttrykk på. Studentene skal få erfaring med å utforme design, innsamling av data, dataanalyse og datapresentasjon både når det gjelder kvalitative og kvantitative data. Det vil bli lagt vekt på å relatere vitenskapsteoretiske begreper og forskningsetiske utfordringer til metoder og analyser.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne
-
kunne vurdere hvilke forskningsproblem som egner seg for bruk av kvantitative eller kvalitative metoder
-
ha inngående kunnskap om ulike forskningstradisjoner, og kunne identifisere og håndtere grunnleggende metodologiske utfordringer
-
kunne anvende relevante begreper og strategier i analyse av kvalitative og kvantitative data
-
kunne argumentere for sammenhengen mellom dataanalyser og vitenskapsteoretiske perspektiver
-
på selvstendig grunnlag kunne gjennomføre kvantitative og kvalitative design fra utforming av idé til datainnsamling, dataanalyse og presentasjon
-
kunne analysere og vurdere forskningsresultater og forskningslitteratur
-
være i stand til å formidle forskningsresultater
-
kunne foreta forskningsetiske vurderinger av empirisk arbeid gjennom hele forskningsprosessen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen. Arbeidskravene skal være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger, seminarer og gruppearbeid.
Studentene skal gruppevis utføre to arbeidskrav knyttet til henholdsvis den kvalitative og kvantitative delen av undervisningen.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som for Pedagogikk, masterprogram.
Eksamen
6 timers skriftlig eksamen under tilsyn med digital innlevering. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED415 – Undervisningsforskning | 10 |
PED504 – Forskningsmetodologi | 10 |