Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Bestått PEL 1 (PED156) og PEL 2 (PED159)

Innhold

I løpet av dette emnet skal studentene utvikle et analytisk og kritisk perspektiv på skolen og egen praksis i lys av pedagogiske, etiske og vitenskapsteoretiske grunnlagsproblem. Studenten skal utvikle brei innsikt i opplæringen på trinn 1-7, begynneropplæring og kontaktlærerrollen. Studentenes innsikt er basert på ny, relevant forskning på feltet. Emnet sikter på å bygge egen læreridentitet i et profesjonelt fellesskap.

Faget i praksis

Det er 25 dager praksis i 8. semester hvorav 5 dager går med til skoleovertakelse. Praksisperioden med skoleovertakelse skal bidra til utviklingen av studentenes læreridentitet. Studentene skal ha ansvar for å lede og vurdere undervisning, relasjons- og utviklingsarbeid. Planlegging, gjennomføring og evaluering av perioden skal skje i nært samarbeid med de

involverte praksisskolene. Praksisoppdraget utformes i samarbeid mellom faglærere ved universitetet, eksterne praksislærere og sentrale aktører ved den enkelte praksisskole.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten

  • har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant

  • kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 1-7, og i ettertid kritisk analysere aktiviteten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap til å forebygge mobbing og analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing

  • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om metakognisjon og selvregulering til å styrke elevenes læringsprosess

  • kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger). Grunnskolelærerstudenter må ha 70% tilstedeværelse i emnet, bestått arbeidskravene som er presentert i semesterplanen samt bestått praksis for å få gå opp til eksamen. I praksisperioden er det 100% tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving. 70% obligatorisk fremmøte i emnet. Sentralt i emnet er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillisvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

3 dagers skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:53:28