Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet presenterer biologisk, sosiokulturelt og psykologisk funderte teorisyn og forskning knyttet til sosioemosjonell sårbarhet i et livslangt perspektiv. Det fokuseres på forståelse av ulike perspektiver knyttet til emosjonell og sosial utvikling hos barn og unge. Eksempler på temaer som tas opp i emnet er mobbing i skole og barnehage, ADHD-problematikk og betydningen av individuelle egenskaper, slik som temperament og resiliens. Temaene belyses både fra et individ- og systemperspektiv der siktemålet er å iverksette endringer som forbedrer situasjonen for sårbare mennesker, i en spesialpedagogisk kontekst. Spesiell oppmerksomhet rettes mot barnehage og skole som viktige forebyggende instanser i arbeidet med utsatte grupper og enkeltindivider. Sosioemosjonell sårbarhet analyseres i lys av utviklingsog læringsprosesser. Det er derfor aktuelt å utforske ulike tilnærminger der målet er å hjelpe utsatte grupper og enkeltindivider til å oppleve mestring i forskjellige 9 kontekster. I tillegg vil fokus være på ulike tiltak som styrker læring og forsterker muligheten for positiv emosjonell og sosial utvikling. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle et etisk, analytisk og reflektert syn på de ulike tilnærmingene og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

 

  • kunne anvende og kritisk vurdere forskning og teori for å forstå hvilke forhold som fører til sosial og emosjonell sårbarhet hos barn, unge og voksne

  • kunne identifisere, kartlegge og forebygge sosiale og emosjonelle vansker i arbeid med barn, unge og voksne

  • kunne anvende aktuell teori og forskning for å forbedre læringsmiljøet

  • kunne redegjøre for hvordan en kan stimulere positiv sosial og emosjonell utvikling samt mestringsstrategier i møte med emosjonelt sårbare barn og unge i barnehage og skole

  • ha inngående kunnskap om relasjonsarbeid i ulike kontekster og hvordan en bygger gode relasjoner som reduserer risiko for sårbarhet

  • ha kunnskap om selv- og samregulering, og hvilken betydning disse har for barn og unges emosjonelle tilstand og utvikling

  • kunne kritisk analysere forholdet mellom sosioemosjonell sårbarhet og hvordan atferd kommer til uttrykk

  • ha grundig kunnskap om forebygging av atferdsproblemer, og om aktuelle tiltak der atferden hindrer læring og utvikling

  • kunne foreta etiske vurderinger av tiltak og arbeidsmåter rettet mot sosioemosjonelt sårbare barn, unge og voksne

Vilkår for å gå opp til eksamen

To individuelle arbeidskrav som må være godkjent. Omfang: 1800 ord +/- 10%, på hvert arbeidskrav. Omfanget gjelder ikke referanselisten. Deltakelse på obligatoriske seminar. Nærmere informasjon vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, gruppearbeid og seminar.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED418 – Emosjonelt og sosialt sårbare barn og unge 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:53:28