Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet har en samfunnsvitenskapelig tilnærming og analyserer inkluderende spesialpedagogikk ut ifra pedagogiske, psykologiske og sosiologiske synspunkter. Studenter blir kjent med aktuell teori og forskning knyttet til inkluderende spesialpedagogikk som fremmer felleskapet og legger til rette for utviklings- og læringsprosesser i et livslangt perspektiv. I emnet analyseres ulike forståelser av hvordan avvik, normalitet, funksjonshemning og ulikhet er konstruert og hvilke konsekvenser disse konstruksjonene har for spesialpedagogisk praksis.

Studentene vil få anledning til å utforske spesifikke inkluderings- og ekskluderingsprosesser og mekanismer som er nedfelt i sosiale strukturer. Fokus i emnet er på forebyggende arbeid både på system- og individnivå der målsettingen er å forbedre eksisterende spesialpedagogisk praksis. Et spesifikt tema i dette emnet er erfaring med å være inkludert eller ekskludert og den innvirkningen en slik erfaring kan ha på et individ når det gjelder atferd, velvære og kognitiv utvikling. Noen av de teoretiske perspektivene som presenteres tar utgangspunkt i 7 sammenligningsprosesser, verdsetting av sosial rolle, stigmatisering og stempling, mestring, sosial identitet, diskurs, kjønn og dilemma knyttet til mangfold. .

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha inngående kjennskap til utviklingen av spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, blant annet gjennom historiske og juridiske perspektiver

  • kunne analysere og begrunne praktiske løsninger på dilemmaer og utfordringer i spesialpedagogisk praksis og forskning

  • kunne bruke forskning og teori til å analysere fenomenene inkludering og ekskludering, og utfordringer relatert til inkluderende praksis

  • kunne beskrive innhold av, og forhold mellom begreper som tilpasset opplæring, differensiering, spesialundervisning, integrering, inkludering, spesialpedagogikk og allmennpedagogikk

  • vise evne til kritisk refleksjon over ulike perspektiver på spesialpedagogisk arbeid og dilemmaene knyttet til disse, for eksempel mellom medisinske og sosiale forståelser av funksjonshemming

  • kunne identifisere og sammenligne stigmatiseringsprosesser som fører til ekskludering og hvordan man kan intervenere i disse prosessene

  • kunne redegjøre for forholdet mellom politiske styringsmekanismer og praksis med hensyn til inkludering i barnehage, skole, arbeidsliv og samfunn for øvrig

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent 3 arbeidskrav knyttet til en gradvis utforming av semesteroppgaven. Nærmere informasjon vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer samt individuell og gruppeveiledning.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Eksamen

Semesteroppgave i gruppe med selvvalgt tema innenfor emnets rammer. Omfang på 6000 - 7000 ord eksklusiv litteraturliste. Felles gradert karakter for gruppen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED521 – Inkludering og ekskludering i skole og arbeidsliv 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:53:28