Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møte med eleven, elevgruppen og skolen.

Hovedfokus er planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av læringsarbeid i tråd med skolens læreplaner. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk skal sammen bidra til forståelse for lærerens handlinger for å lede, stimulere til motivasjon, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 8.-13. trinn i grunnopplæringen. Dette er også hovedinnholdet i praksisopplæringen.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • har bred kunnskap om yrkesfag, yrkesfaglig bredde, pedagogikk og yrkesdidaktikk, verktøy og læreprosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak

  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov

  • kan legge til rette for differensiering og tilpasset opplæring

  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring

  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan nyttiggjøre seg egne læringspreferanser og selvregulering i læringsarbeidet

  • kan legge til rette for elever/lærlingers læringspreferanser

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått begge praksisperiodene

  • godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (minimum 80%)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav:

1. a) et individuelt skriftlig arbeide tilknyttet undervisningsplanlegging

b) et individuelt refleksjonsarbeid etter første praksisperiode

2. a) et individuelt utarbeidet undervisningsopplegg for ungdomstrinnet

b) et mindre FoU-arbeid i gruppe

3. en sammensatt tekst (multimodal) om et valgfritt tema, som forberedelse til muntlig eksamen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen bærer preg av varierte arbeidsformer. Eksempler på dette kan være forelesninger, seminarer, gruppearbeid, rollespill, samtale, refleksjon, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeidelse av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til yrkesdidaktikk og lærerrollen står sentralt.

Studentene skal ha en aktiv rolle i egen læringsprosess. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

I dette emnet skal studentene trene på profesjonsutøvelse og reflektere over og videreutvikle kunnskap og ferdigheter individuelt så vel som kollektivt. Dette fordrer faktisk deltakelse i undervisningen, og det er derfor krav om obligatorisk tilstedeværelse.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen

Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:53:24