PED326G Bacheloroppgave
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Monica Endresen Barken
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Studenten skal ha bestått alle eksamener knyttet til kunnskapsområdet BULL samt det kunnskapsområdet bacheloroppgaven skal ta utgangspunkt i.
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskapsområdene: Barns utvikling, lek og læring; Samfunn, religion og etikk; Språk, tekst og matematikk; Kunst, kultur og kreativitet; Natur, helse og rørsle.
Innhold
Bacheloroppgaven er et kunnskapsbasert arbeid individuelt eller i liten gruppe. Det kan velges ulike tilnærminger: Oppgaven kan være et empirisk arbeid, et utviklingsarbeid, et formidlingsarbeid eller et rent litteraturstudium. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en profesjonsrelevant problemstilling knyttet til et av kunnskapsområdene som inngår i barnehagelærerutdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
har innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske perspektiv i utdanningsforskning
-
har kunnskap om forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring barnehagen
-
har særskilt kunnskap om det emnet knyttet til profesjonsutøvelsen som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven
-
har kunnskap om ulike formidlingsteknikker i forbindelse med presentasjon av faglige-pedagogiske tema knyttet til bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten
-
kan anvende vitenskapsteoretiske og metodisk kunnskap i utformingen av egen bacheloroppgave
-
kan kritisk analysere relevant forskning om barn, barnehagens praksis og barnehagelæreres profesjonsutøvelse.
-
har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving og kritisk kildebruk
-
kan anvende pedagogisk- og annen relevant teori i møte med ulike praktiske, faglige og yrkesetiske problemstillinger
-
kan formidle oppgavens praktiske og teoretiske innhold på en forståelig måte i en form som er egnet for målgruppen og det kunnskapsområdet oppgaven tar utgangspunkt i
Generell kompetanse
Studenten
-
kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om barn og barnehage, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
-
kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må ha godkjent
- deltagelse i obligatorisk undervisning
- deltagelse i gruppeseminar
- problemstillingen
- presentasjon av oppgaven
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger omkring vitenskapsteori, metodologi, kildebruk og akademisk skriving.
Obligatoriske gruppeseminar med drøftinger omkring problemstilling og metode.
Individuell veiledning. Det gis tre individuelle veiledningsøkter.
Obligatorisk presentasjon/formidling av oppgaven i en form som er tilpasset det kunnskapsområde oppgaven tar utgangspunkt i og den tilnærmingen studenten har valgt.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Oppgavens skriftlige omfang vil kunne variere i forhold til valg av tilnærming. Et utviklings- eller formidlingsarbeid vil kreve en akademisk tekst på 15 ¿ 20 siden. Et tradisjonelt empirisk eller teoretisk arbeid vil kreve et omfang på 25 ¿ 30 sider. Oppgaven leveres digitalt. Det gis gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED326 – Bacheloroppgave | 15 |
PED326K – Bacheloroppgave | 15 |
PED326D – Bacheloroppgave | 15 |