PED156 Lærerens tilrettelegging for elevenes læring og utvikling i et mangfoldig klasserom
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Eva Nordby Haldammen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet setter søkelyset på lærerens arbeid i møtet med eleven, elevgruppen og lærestoffet. Hovedfokus er planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeidet. Emnet skal bidra til forståelse av de grunnleggende ferdighetene som sentrale elementer i elevens læring. Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1.-7. trinn står sentralt, og er hovedområdet for samarbeid med praksisopplæringen.
Faget i praksis
Faglærere og praksislærere utarbeider oppgaver tilknyttet observasjon av lærerrollen, utøvelse av klasseledelse og didaktisk tenkning.
Praksiserfaringer oppsummeres i refleksjonsgrupper på campus underveis i punktpraksis.
Etter avsluttet praksisperiode legger studentene frem oppgaver fra praksis som omhandler observasjon, klasseledelse og planlegging.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studentene
-
har kunnskaper om skolens virksomhet, verdier og profesjonsetiske spørsmål
-
har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
-
har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
-
har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
-
har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
-
har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende
ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
-
har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke
helse, trivsel og læring
-
har kunnskap om lærerens møte med religions- og livssynsmangfoldet i skolen
FERDIGHETER
Studentene
-
kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra
observasjonen
-
kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om
begynneropplæring, læring og undervisning
-
kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
-
kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av
undervisning og læring
-
kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø
-
kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og
barns rettigheter
GENERELL KOMPETANSE
Studentene
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i
eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
-
kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om
elevenes læring og utvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger. Det kreves 70 % tilstedeværelse i emnet.
Bestått arbeidskrav (nærmere informasjon i semesterplanen)
Bestått praksis og det kreves 100 % tilstedeværelse.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving i seminartimer.
70 % obligatorisk fremmøte i faget.
Sentralt i utdanningen er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.
Arbeidsomfang totalt: 400 timer.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen med gradert karakter.