ORG985 Innovasjon og nye forretningsmodeller
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Tor Helge Aas
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Nærmere informasjon i henhold til utfyllende regler for opptak til Executive Master of Business Administration.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk (pensum er på norsk og engelsk)
Innhold
Studiet skal gjøre deltakerne kjent med det å kunne arbeide med innovasjon og nye forretningsmodeller, herunder ulike typer innovasjoner, trinn i innovasjonsprosessen, intern innovasjon og nye digitale løsninger. Studiet tar utgangspunkt i etablerte og nyere, forskningsbaserte teorier og modeller. I tillegg blir det jobbet med praktiske oppgaver knyttet til studentenes arbeidssituasjon for å forstå de innovasjonsrelaterte utfordringer virksomheter møter i praksis.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
-
ha kunnskap om hva innovasjon og nye forretningsmodeller er
-
kunne vurdere hvordan bedrifter kan organisere lære- og innovasjonsprosesser for å utvikle innovative løsninger i egen virksomhet
-
kunne anvende relevante verktøy for å utvikle innovative produkter, tjenester og forretningsmodeller i eksisterende og nye markeder
-
kunne identifisere og organisere strategiske innovasjonsressurser som er relevant for virksomheter
-
kunne ta innovasjonsrelaterte beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet
-
kunne utvikle vekststrategier
-
kunne analysere strategiske utfordringer knyttet til produkt-, tjeneste- og forretningsmodellinnovasjon
-
kunne fremme nytenking og innovasjonsprosesser i egen bedrift
-
kunne identifisere og ta hensyn til problemstillinger knyttet til etikk og bærekraft i innovasjonsprosesser
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent tre obligatoriske innleveringer i grupper på inntil tre personer.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er samlingsbasert og gjennomføres over tre samlinger à to dager med forelesninger, case og gruppediskusjoner/gruppearbeid. Nettstøttet undervisning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Semesteroppgave, individuell eller gruppe inntil 3 deltakere. Bokstavkarakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG970 – Entreprenørskap og innovasjon | 2.5 |
ORG968 – Entreprenørskap i praksis | 2.5 |
ORG961 – Innovasjonsledelse | 2.5 |