ORG967 Organisasjon, utvikling-, og læring i skolen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Morten Øgård
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal rektorutdanning via www.udir.no/rektorutdanning
Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.
Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.
Det gis ikke betinget opptak til studiet.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Følgende tema inngår:
-
Teoretisk og begrepsmessig forståelse av organisasjonsdesign.
-
Styring gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur; hva bidrar til å hemme og fremme effektivt lederskap i skolen?
-
Kulturanalyse som verktøy for effektiv ledelse og utvikling i skolen; hvordan endre holdninger og kultur i en enhet som har «satt» seg?
-
Kartlegging og analyse av egen organisasjonskultur
-
Kunnskapsorganisasjoner som lærende organisasjoner, og sammenhengen mellom systematisk organisasjonslæring og organisasjonsutvikling
-
Hvordan leder i en lærende organisasjon kan utvikle planer som ivaretar organisasjonens samfunnsoppdrag, kan bidra til å skape felles forståelse for organisasjonens mål og rammer og tilrettelegge for gode skolemiljø
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskap om hvordan styring i skolen kan fremmes gjennom organisasjonsdesign, og organisasjonskultur
-
ha inngående teoretisk og begrepsmessig forståelse av ledelse og kritiske lederkompetanser
-
ha ferdigheter i kartlegging og identifisering av organisasjonskultur
-
ha ferdigheter som bidrar til å støtte, utvikle og styrke samarbeid og profesjonsfellesskapet gjennom organisasjonskultur
-
ha kunnskap og ferdigheter til å skape resultater gjennom læring på individ- team-, organisasjons- og samfunnsnivå i skolesektoren
-
kunne kritisk reflektere over egne lederkompetanser og utviklingsområder
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomføring av empirisk kartlegging i egen organisasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning og arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Bokstavkarakter.
Annen informasjon
Egenbetaling:
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l. kommer i tillegg. For nærmere informasjon, se www.udir.no/rektorutdanning
Andre opplysninger:
Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.
Nasjonal Rektorutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA.
Ansvarlig fakultet
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG956 – Læring, evaluering og endring i utdanningssektoren | 10 |