Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått 60 studiepoeng i norsk eller matematikk.

Innhold

Sentralt i emnet står de yngste elevenes læring og utvikling i arbeid med skriving, lesing og muntlige ferdigheter. Emnet vil legge vekt på elevers egen meningsskaping i estetiske, undrende og kreative læringsprosesser i sammensatte elevgrupper. Studenten skal gjennom emnet lære å forstå potensialet i samspillet mellom ulike fag og bidra til god faglig fundert norskundervisning og til utvikling av fagfeltet. Begynneropplæringen vil også bli diskutert i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn. Læremidler, skjønnlitteratur og andre ressurser i den tidlige lese- og skriveopplæringa vil bli drøfta ut fra nasjonale og internasjonale forskningsperspektiver. Vurdering og kartlegging i begynneropplæring i lesing og skriving vil bli drøfta ut fra teori om barns læring og utvikling. I tillegg skal studenten fordype seg i et tema knyttet til begynneropplæring i norsk.

Faget i praksis

Emnet forbereder studenten til avansert fagdidaktisk refleksjon knytta til arbeid i klasserommet. Gjennom arbeidet med emnet skal studentene videreutvikle faglige forutsetninger for å planlegge, gjennomføre og evaluere arbeid med lesing, skriving og muntlige ferdigheter i begynneropplæringa. Studenten skal i praksis få erfaring med bruk av ulike relevante undervisningsressurser og arbeidsformer. Erfaringer studenten har gjort seg med faget i praksis vil være viktige for det videre arbeidet i studiet. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten:

- ha inngående kunnskap om norskfaglig innhold i barnehage og begynneropplæring

- ha inngående, forskingsbasert kunnskap om barns begynnende lesing og skriving og om utvikling av muntlige ferdigheter

- ha inngående kunnskap om hvordan man kan tilpasse den første lese- og skriveopplæringa til elever med ulike forutsetninger og behov

- ha inngående kunnskap om læring hos unge elever, og om hva som gir læring på kort og lang sikt

- ha inngående kunnskap om formålstjenlig bruk av digitale verktøy, relevant barnelitteratur og om relevante læremidler for begynneropplæring i lesing og skriving

- ha inngående kunnskap om vurdering og kartlegging relevant for begynneropplæring i lesing og skriving, og om diskusjoner rundt disse

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

- kunne legge til rette for god lese- og skriveutvikling, med særskilt vekt på å utvikle lese- og skriveglede hos alle barn

- kunne legge til rette for god utvikling av barns muntlige ferdigheter

- kunne analysere, bruke og reflektoere over ulike verktøy i begynneropplæringa

- kunne bruke barnelitteratur i arbeidet med tidlig lesing og skriving og utvikling av muntlige ferdigheter

- kunne planlegge, lede og analysere læringsprosesser i begynneropplæring i lesing og skriving som tar utgangspunkt i og stimulerer elevenes kreativitet, nysgjerrighet, undring og utforskertrang

- kunne planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige undervisningsopplegg i arbeid med lesing, skriving og muntlige ferdigheter i begynneropplæringa

- kunne orientere seg i, kritisk vurdere og videreformidle kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning og utvikling til ulike målgrupper

- på et avansert nivå kunne analysere og vurdere tidlige muntlige og skriftlige elevtekster

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

- kunne legge til rette for og stimulere god lese- og skriveutvikling, og gi gode litterære opplevelser til ulike typer elever

- ha innsikt i relevant forskning innenfor de tema som omfattes av emnet

- kunne analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe i begynneropplæring i lesing og skriving

- kunne bidra til nytenkning i begynneropplæring i lesing og skriving som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger).

Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.

Godkjent praksis. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen bærer preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Det inngår et flerfaglig prosjekt. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om minimum 70% obligatorisk deltagelse i undervisninga.

Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, faglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 400 timer.

Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter i emnet. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Eksamen

Fagtekst fra flerfaglig undervisningsopplegg i gruppe teller 1/3. Individuell hjemmeeksamen over 72 timer teller 2/3. Gradert karakter. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:52:30