NAT115 Naturfag 1B
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Monica Lian Svendsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
NAT114 Naturfag 1A
Innhold
Emnet har et overordnet fokus på vitenskapelig metode og utforskende arbeidsmåter i faget for de yngste elevene, i tillegg til skriving i naturfag. Emnet legger vekt på kunnskap i grunnleggende kjemi, samt kunnskap om forurensing og rensing av luft og vann. Det fokuseres videre på kunnskap om jordas historie og utdødde dyrearter, vanlige arter i norsk natur, trusler mot artsmangfoldet og handlingskompetanse i bærekraftig utvikling for de yngste elevene.
Faget i praksis
I praksisperioden skal det legges vekt på utforskende arbeidsmåter, rapportskriving og vurdering i naturfag. Dette vil knyttes opp mot undervisningen på campus.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag(1-7)
-
ha kunnskap om vitenskapelige metoder og utforskende arbeidsmåter i faget
-
ha kunnskap om jordas historie og utdødde dyrearter
-
ha bred kunnskap om vanlige arter i norsk natur; deres levemåter og tilpasninger til ulike økosystem og årstider, og om hvordan man kan observere, registrere og samle inn arter
-
ha kunnskap om bærekraftig utvikling, ulike trusler mot det biologiske mangfoldet og hvordan man kan fremme handlingskompetanse i bærekraftig utvikling for de yngste elevene
-
kjenne til tradisjonell samisk naturforståelse
-
ha kunnskap om oppbygningen av kjemiske stoffer og kjennetegn ved kjemiske bindinger og vekselvirkninger mellom ulike typer stoffer
-
ha kjennskap til kjemisk nomenklatur for utvalgte stoffgrupper
-
ha kunnskap om bruken av modeller i naturfag og spesielt hvordan faseoverganger kan forklares ved å bruke partikkelmodellen
-
ha kunnskap om avfallsbehandling, forurensning og metoder for rensing av luft og vann og sentrale stoffers kretsløp
-
kjenne til ulike former for rapportering fra praktisk arbeid som anvendes innen naturfag
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende naturfaglig kunnskap i utforskende og praktiske arbeidsmåter i faget tilpasset de yngste elevene
-
kunne observere og registrere vanlige norske arter og undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
-
kunne anvende ulike digitale verktøy på laboratoriet og til å skrive rapporter
-
kunne jobbe med skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag for de yngste elevene
-
kunne vurdere for læring og gi og få veiledning
-
kunne gjennomføre et læringsoppdrag i forbindelse med for eksempel bedriftsbesøk
-
kunne formidle sentrale begreper muntlig og skriftlig på en måte som viser dybdeforståelse
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne bruke vitenskapelig metode som arbeidsmetode og vise elever hvordan de selv kan finne svar på spørsmål med egne undersøkelser
-
kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk
-
kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
-
kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon
-
inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
Vilkår for å gå opp til eksamen
For grunnskolelærerstudenter:
- bestått praksis
- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen
- godkjente arbeidskrav
For enkeltemnestudenter:
- godkjent didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen
- godkjente arbeidskrav
Nærmere informasjon om obligatorisk deltakelse i undervisningen og arbeidskrav vil bli oppgitt i canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, feltarbeid, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan jobbe utforskende i faget, skrive og vurdere rapporter og gjennomføre læringsoppdrag.
Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy på laboratoriet, i felt og i rapportskriving og vil på den måten bedre kunne vurdere bruken av denne typen digitale hjelpemidler i egen undervisning.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.
Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.
Undervisningen er obligatorisk og krever minimum 70 % deltakelse. Praktisk undervisning i form av lab, felt og prosjektarbeid krever minimum 80 % deltakelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning
Eksamen
Eksamen vil bestå av en individuell mappe. Gradert karakter.
Ny/utsatt mappeeksamen arrangeres ved behov.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NAT105 – Naturfag 1A | 6 |
NAT103 – Naturfag 1A | 5 |
NAT104 – Naturfag 1B | 5 |
NAT110 – Naturfag 2B | 5 |
NAT107 – Naturfag 1C | 2 |
NAT106 – Naturfag 1 B | 2 |
NAT108 – Naturfag 2 | 2 |