Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet utgjør de første 15 studiepoeng av Naturfag 1 som inngår i studiet Lærerutdanning for tospråklige lærere, og tar opp flere sentrale temaer innen kjemi og biologi som undervises i naturfaget i grunnskolen. Kjemi og biologi utgjør to av hovedområdene som inngår i naturfaget i grunnskolen.

Læringsutbytte

 Kunnskapsmål

Etter fullført emne skal studenten:

• ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (NAT01-04)

• ha kunnskap om biologisk mangfold gjennom artskunnskap, klassifikasjon og evolusjon

• ha kunnskap om grunnleggende økologi og feltundervisning

• ha kunnskap om periodesystemet og kjemiske stoffers egenskaper og oppbygning

• ha kunnskap om ulike typer kjemiske reaksjoner

• kjenne til regelverk for sikker håndtering og lagring av kjemikalier

 

Ferdighetsmål

Etter fullført emne skal studenten kunne:

• planlegge og gjennomføre felt- og laboratorieundervisning

• benytte modeller og naturfaglige begreper til å formidle naturfaglige temaer på en hensiktsmessig måte

• bruke digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i naturfagundervisningen

• undervise naturfaglige temaer i en historisk kontekst

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

• utøve variasjon i undervisningen av naturfag

• ha et bevisst forhold til hvilke utfordringer og krav som stilles til en lærer ved gjennomføring av undervisning i naturfag inne og ute

• videreutvikle sin egen kompetanse i faget og fagdidaktikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må delta på minimum 75% av de obligatoriske samlingene som inngår i emnet. For noen aktiviteter må det påregnes 100%. Tidspunkter for samlingene gjøres tilgjengelig for studentene i læringsplattformen Canvas i god tid før semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert, og det vil gjennomføres 4 obligatoriske samlinger i løpet av ett semester i Kristiansand. Sentrale undervisnings- og læringsformer vil være forelesninger, gruppediskusjoner og praktisk undervisning i lab eller felt. Videoer relatert til utvalgte deler av pensum vil gjøres tilgjengelig for deltakerne via universitetets læringsplattform Canvas underveis i semesteret. Det kreves selvstudium, der kommunikasjon med lærer og andre studenter, veiledning og tilbakemelding på innleveringer, foregår via læringsplattform, Canvas.

Emnet har et omfang på 15 studiepoeng, og forventet arbeidsmengde for de som tar emnet er normalt på 405 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For søkere av enkeltemne: fullført Lærerutdanning for tospråklige uten naturfag. 

Eksamen

Det vil være en 30 minutters individuell muntlig deleksamen i kjemi som teller 50 % av sluttkarakteren og en tilsvarende 30 min individuell muntlig deleksamen i biologi som teller 25 % av sluttkarakteren i emnet. En mappe med totalt 3 innleverte arbeider som kan være enten rapporter fra praktisk arbeid eller teoretiske innleveringsoppgaver vil bli vurdert med karakter, og teller 25 % av den endelige karakteren i emnet.

Det benyttes bokstavkarakterer, der A er beste karakter og F er dårligste karakter.

Ny/utsatt mappeeksamen arrangeres ved behov.

Annen informasjon

Det er en forutsetning at deltakerne behersker standard IKT-verktøy som Microsoft Word og Excel, eller tilsvarende, og har tilgang til en datamaskin tilknyttet internett.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 01:55:06