Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/Engelsk

Forkunnskapskrav

ME-426 Musikkvitenskapelig teori og metode

MUR402 Individuell utøving og interpretasjon I

MUR403 Individuell utøving og interpretasjon II

Innhold

Masteroppgaven skal være empirisk basert, men drøfte praktiske/empiriske spørsmål ut fra ulike faglige perspektiver. Det åpnes for både kvantitative og kvalitative metoder. Det åpnes også opp for prosjekter som krysser over mot kunstnerisk utviklingsarbeid (Artistic Research), hvor studentens egen erfaring og innsikt er utgangspunktet for det kunstneriske arbeidet. Imidlertid stilles det samme krav til refleksjonen som i en tradisjonell masteroppgave, eksempelvis ved bruk av teori, prosess, metodologi, plassering av eget kunstnerisk ståsted/arbeid i forhold til eget fagfelt og hvordan prosjektet bidrar til fagutviklingen i feltet.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • gjennom kritisk refleksjon kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjoner og plass i samfunnet

  • kunne finne og bruke relevant kildemateriale for å besvare valgt problemstilling

  • kunne anvende relevant teori for å strukturere og formulere musikalske resonnementer

  • på en kritisk og reflektert måte kunne kommunisere, artikulere og drøfte aktuelle faglige problemstillinger, metoder og analyser – både innad i fagmiljøet og i offentligheten

  • kunne forholde seg kritisk til utøvende tradisjoner og den kunstneriske praksis som gjelder for det arbeidsfelt og den kunstneriske nisje spesialiseringen representerer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning og veiledning.
To framlegg og to opposisjoner.
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis både som individuell veiledning, forelesninger og seminarer. Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven. Den sikrer at studenten tilføres de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av empiri, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Gjennom seminarer skal studentene trenes i å legge frem eget prosjekt, problemstilling og metodologisk arbeid, samt opponere på hverandres arbeid. Arbeidet med masteroppgaven legges opp i samarbeid med veileder, jfr. veiledningskontrakt. Deler av undervisningen og veiledning er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Emnet åpner for to ulike vurderingsformer. Studenten velger, i samråd med veileder, én av variantene, ut fra hva som passer arbeidets form og innhold best:

  • Variant 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 50-70 sider.

  • Variant 2: Et individuelt kunstnerisk forskningsprosjekt der refleksjonsdelen skal ha et omfang på 30-50 sider.

Karakterutrykk: Gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MUR500 – Masteroppgave med utøving 30
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:52:09