Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Målet med dette kurset er å presentere det essensielle ved tjenester og betydningen av at serviceorganisasjoner må styre servicekvaliteten. Videre blir lederutfordringene tilknyttet produksjon og levering av tjenester adressert. Behovet for spesialiserte ferdigheter innen tjenestemarkedsføring øker på grunn av den økende dominansen av tjenester i høyt utviklede økonomier. Kunnskap om hvordan man administrerer serviceorganisasjoner, både i privat og offentlig sektor, er avgjørende for å oppnå konkurransefortrinn og for å lykkes med en karriere i servicesektoren. Emner diskutert i løpet av kurset inkluderer medarbeiderens rolle i tjenestelevering, utvikling av kundeforhold, digital markedsføring og sosiale medier, samproduksjon med kunder, prissetting, produktivitet og styring av servicekvalitet.

Emnet skal gi teoretisk og praktisk kunnskap om forskjellen mellom markedsføring av fysiske produkter og immaterielle tjenester. Caser fra forskjellige bransjer, inkludert reise- og turistnæringen, vil bli brukt i kurset. I tillegg har kurset som mål å gi studentene en forståelse av etisk og samfunnsansvarlig markedsføringspraksis relatert til tjenestemarkedsføring. Det forventes at studentene skal få teoretisk kunnskap gjennom aktiv deltakelse i forelesninger, diskusjoner i klassen og gruppeoppgaver samt gjennom selvstudium.

Læringsutbytte

Etter vellykket gjennomføring av emnet skal studentene kunne:

  • beskrive de viktigste begrepene og modellene i tjenestemarkedsføring og tjenestestyring og prinsippene for den service dominant logikk

  • gjenkjenne utfordringene knyttet til produksjon og markedsføring av tjenester

  • forstå nytten av å måle tjenestekvalitet og forskjellige måter å vurdere tjenestens ytelse

  • forstå de viktigste koblingene mellom markedsføring og andre forretningsfunksjoner i sammenheng med å utforme og drifte en effektiv kundefokusert serviceorganisasjon. Dette i tråd med FNs mål for bærekraftig utvikling # 9 “Industri, innovasjon og infrastruktur”

  • forstå hvordan du bruker tjenestestyringsprinsippene for å oppnå konkurransefortrinn

  • forstå etiske utfordringer relatert til tjenestemarkedsføring og servicestyring

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske oppgaver. Mer info ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og casearbeid. Estimert arbeidsmengde er omtrent 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

3 timers skriftlig individuell eksamen. Bokstavkarakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:51:19