ME-435G Vitenskapsteori
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gunnhild Ruud Lindvig
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Klinisk helsevitenskap, masterprogram
- Psykososial helse, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
I emnet fokuseres det på ulike vitenskapsteoretiske retninger og de ulike design som følger av disse. Videre fokuseres det på temaer som angår sammenhengen mellom etikk, design og praktisk forståelse av kunnskapsinnhenting.
Sentrale temaer:
-
Ulike vitenskapsteorietiske tradisjoner
-
Epistemologi og ontologi
-
Menneskesyn og forskningsetikk
-
Teori og empiri, gjensidig påvirkning
-
Objektiv og subjektiv kunnskap
-
Evidens - muligheter og begrensinger
-
Kommunikasjon av kunnskap
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske og filosofiske perspektiver
-
har inngående kunnskap om hvordan vitenskapsteoretisk ståsted påvirker forskningsprosessen
Ferdigheter
-
kan diskutere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsetiske problemstillinger
-
kan anvende vitenskapelig argumentasjon i valg av forskningsdesign
Generell kompetanse
-
har avansert forståelse av hvordan teori og empiri gjensidig påvirker hverandre
-
kan formidle og selvstendig beherske ulike vitenskapsteoretiske uttrykksformer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger
-
Gruppearbeid
-
Selvstudier
-
Podcast
Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.