MA-454 Undervisningskunnskap om digitale verktøy i skolematematikken
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Anders Skarpeteig Fidje
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk eller engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk eller engelskInnhold
Emnet gir en innføring i forskning på bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy og standardprogram relevante for matematikkopplæring i skolen. Emnet gir også kunnskaper om pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkopplæringen, ved å bruke litteratur til å planlegge og reflektere over egen bruk av digitale verktøy i skolen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne utnytte digitale verktøy for å løse matematiske problemer og oppgaver fra grunnskole og videregående opplæring
- ha forskningsbasert kunnskap om bruk av ulike typer av digitale verktøy i matematikkundervisning i skolen
- kunne vurdere muligheter og begrensninger for spesifikke digitale verktøy i matematikkundervisning
- kunne vurdere forskningsresultater om bruk og innvirkninger av digitale verktøy i undervisning på en bevisst og kritisk måte for å fremme læringsmål
- kunne gjennomføre en undervisningsaktivitet med digitale verktøy i norsk skole, og analysere aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur
- kunne bruke forskning til å vurdere en undervisningsaktivitet gjennomført i norsk skole ved hjelp av data fra spørreskjema, intervju eller observasjoner av elever/voksne i arbeid med undervisningsaktiviteten
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet i skolen og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
-
Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.
Undervisnings- og læringsformer
Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om 80 % oppmøte til undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Samme som for masterprogrammet i matematikk
Eksamen
Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-421 – Digitale verktøy i matematikkundervisning | 7.5 |