Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk

Innhold

Emnet gir en innføring i forskning på bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy og standardprogram relevante for matematikkopplæring i skolen. Emnet gir også kunnskaper om pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkopplæringen, ved å bruke litteratur til å planlegge og reflektere over egen bruk av digitale verktøy i skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

    •  
  • kunne utnytte digitale verktøy for å løse matematiske problemer og oppgaver fra grunnskole og videregående opplæring
  • ha forskningsbasert kunnskap om bruk av ulike typer av digitale verktøy i matematikkundervisning i skolen
  • kunne vurdere muligheter og begrensninger for spesifikke digitale verktøy i matematikkundervisning
  • kunne vurdere forskningsresultater om bruk og innvirkninger av digitale verktøy i undervisning på en bevisst og kritisk måte for å fremme læringsmål
  • kunne gjennomføre en undervisningsaktivitet med digitale verktøy i norsk skole, og analysere aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur
  • kunne bruke forskning til å vurdere en undervisningsaktivitet gjennomført i norsk skole ved hjelp av data fra spørreskjema, intervju eller observasjoner av elever/voksne i arbeid med undervisningsaktiviteten

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • Godkjent deltakelse i undervisningsaktivitet i skolen og på obligatoriske seminarer som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.

  • Godkjent obligatorisk tilstedeværelse.

Undervisnings- og læringsformer

Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om 80 % oppmøte til undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Samme som for masterprogrammet i matematikk

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 minutter. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-421 – Digitale verktøy i matematikkundervisning 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:25