Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført 60 studiepoeng i masterfaget

Innhold

Emnet bygger på studentenes kunnskaper i anvendt statistikk og sannsynlighetsregning. Tyngdepunktet ligger på bruk av statistiske metoder til autentiske problemer i samfunnet, for eksempel innen helse, miljø, migrasjon, utdanning, osv. Emnet anvender prosjektbasert læring der studentene får erfaring med bruk og tolkning av datavisualisering og dataanalyse, hvor det inngår enkel bruk av statistisk programvare. Emnet tar opp samfunnets økende datafikasjon, samt stordata, mørketall, usikkerhet om prognoser, forbedring eller forskjellen, korrelasjon, modellbygging, datainnsamling og tolkning av statistikk. Det inngår studier av forskningsartikler samt statistisk undersøkelser, blant annet relatert til barnas læring. Det gis en innføring i teorien bak prosjekt-basert og inquiry-basert læring og studentene skal designe et prosjekt-basert undervisningsopplegg om statistikk i barnetrinnet.

Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.

Læringsutbytte

Studenten

  • har innsikt i bruk av data i samfunnet, spesielt innhenting av stordata

  • har anvendt kunnskap om begreper i beskrivende statistikk og sannsynlighetsregning, som estimering, prognose, signifikans, forventningsverdier, tilfeldighet, usikkerhet, utvalg og korrelasjon

  • har kunnskap om bakgrunnen til statistiske metoder og teknikker for datainnsamling og dataanalyse

  • kan vurdere relevans av metoder, tolke resultater og vise en reflektert holdning til bruk av statistikk i samfunnet

  • kan tolke regresjonsmodeller for å se på sammenhengen mellom datasett, og har kunnskap om forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet.

  • kan bruke statistisk programvare til datavisualisering og dataanalyse

  • kan forstå, oppsummere, popularisere og kritisere statistiske undersøkelser, spesielt matematikkdidaktiske undersøkelser med relevans for barnetrinnet

  • har innsikt i teorier og forskning om prosjekt-basert og inquiry-basert læring

  • har begynnende kunnskap om design av inquiry- og prosjekt-baserte læringsopplegg med samfunnsrelevans

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis

Andre studenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Det anvendes statistisk programvare, samt lommeregner.

Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.

Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.

Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell mappevurdering av presentasjoner og prosjektarbeid. Krav til mappen vil bli kunngjort ved semesterstart i Canvas. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-217 – Statistisk maskinlæring 7.5
MA-425 – Statistikk for grunnskolen 7.5
MA-166 – Statistikk 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:50:36