Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført 60 studiepoeng i masterfaget

Innhold

Emnet er i seg selv problembasert og gir en introduksjon til problemløsning og utforskning som arbeidsmåter i matematikk. I emnet jobber studentene selv med arbeidsmåtene, og de reflekterer og analyserer hvordan det kan tilrettelegges for bruk av arbeidsmåtene i skolens matematikkopplæring relatert til gjeldende læreplan for 1.-7. trinn. Det inngår egenrefleksjon og diskusjon av litteratur. Det arbeides med sentrale begreper i matematisk tenkemåte, trening i prosessbeskrivelse, kommunikasjon av egne tenkemåter og løsninger i matematisk problemløsning, løsningsbeskrivelse og egenrefleksjon ved jevnt arbeid gjennom hele semesteret med skriving av mappe. Det inngår studentpresentasjon av oppgaver fra mappen.

Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.

Læringsutbytte

Studenten

  • har inngående kunnskap om problemløsning og utforskning som en metode for å undervise matematikk, og kan kommunisere hans/hennes arbeid med vekt på så vel prosess som sluttprodukt

  • kan formidle en reflektert holdning til egen matematisk tenkemåte

  • kan designe og analysere oppgaver tilpasset elever på 1.-7. trinn i skolen som kan fremme elevenes evne til problemløsning og utforskning i matematikk

  • kan reflektere over problemløsningsaktiviteter opp imot gjeldende læreplan og kjerneelementene i matematikkfaget.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatorisk mappeinnlevering av en samling av matematiske oppgaver som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis

Andre studenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatorisk mappeinnlevering av en samling av matematiske oppgaver som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.

Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.

Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Mappe (teller 50 %) og muntlig individuell eksamen (teller 50 %). Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-424 – Arbeidsmåter i matematikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:50:36