Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført 60 studiepoeng i masterfaget

Innhold

Emnet omhandler begynneropplæring i matematikk relatert til gjeldende læreplan, spesielt 1. og 2. trinn, med vekt på elevers utviklings- og læringsprosesser. Studenten blir i emnet introdusert for og skal selv sette seg inn i, vurdere og beherske faginnhold og læremidler. Matematiske samtaler, problemløsing og inquiry vies stor oppmerksomhet, hvor resonnement, argumentasjon og kommunikasjon er sentrale begreper.

Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen, og barns utvikling innenfor tall, geometri og måling

  • ha inngående forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring i matematikk

  • kunne orientere seg i, kritisk vurdere og videreformidle kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning og utvikling til ulike målgrupper

  • ha inngående kunnskap om formålstjenlige læremidler i begynneropplæring i matematikk

  • kunne analysere, bruke og reflektere over ulike læremidler i begynneropplæring i matematikk

  • ha inngående kunnskap om matematiske samtaler, problemløsing og inquiry som tar utgangspunkt i og stimulerer elevers nysgjerrighet, utforskertrang og undring

  • kunne planlegge og analysere læringsprosesser som tar utgangspunkt i og stimulerer til matematiske samtaler, problemløsing og inquiry

  • kunne analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe i begynneropplæring i matematikk

  • ha innsikt i matematiske samtaler, problemløsing og inquiry i begynneropplæring i matematikk

  • kunne anvende og bidra til nytenkning som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst i begynneropplæring i matematikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis

Andre studenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.

Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, matematikkfaglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.

Det inngår 5 dager praksis. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-438 – Begynneropplæring i matematikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:50:35