Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått 60 studiepoeng i norsk eller matematikk.

Innhold

Emnet omhandler begynneropplæring i matematikk relatert til gjeldende læreplan, spesielt 1. og 2. trinn, med vekt på elevers utviklings- og læringsprosesser. Studenten blir i emnet introdusert for og skal selv sette seg inn i, vurdere og beherske faginnhold og læremidler. Matematiske samtaler, problemløsing og inquiry vies stor oppmerksomhet, hvor resonnement, argumentasjon og kommunikasjon er sentrale begreper. Studenten skal fordype seg i tall, geometri og/eller måling i et flerfaglig arbeid.

Faget i praksis
Gjennom arbeidet med emnet skal studentene videreutvikle de faglige forutsetningene for å planlegge, gjennomføre og evaluere arbeid med begynneropplæring i matematikk. Studenten skal i praksis få erfaring med bruk av ulike læremidler og arbeidsformer. Erfaringer studenten har gjort seg med faget i praksis vil være viktige for det videre arbeidet med master i begynneropplæringa.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen, og barns utvikling innenfor tall, geometri og måling

  • ha inngående forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring i matematikk

  • ha inngående kunnskap om formålstjenlige læremidler i begynneropplæring i matematikk

  • ha inngående kunnskap om matematiske samtaler, problemløsing og inquiry som tar utgangspunkt i og stimulerer elevers nysgjerrighet, utforskertrang og undring

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige arbeid med matematikk i begynneropplæring

  • kunne orientere seg i, kritisk vurdere og videreformidle kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning og utvikling til ulike målgrupper

  • kunne analysere, bruke og reflektere over ulike læremidler i begynneropplæring i matematikk

  • kunne planlegge og analysere læringsprosesser som tar utgangspunkt i og stimulerer til matematiske samtaler, problemløsing og inquiry

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i relevant forskning innenfor begynneropplæring i matematikk

  • kunne analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe i begynneropplæring i matematikk

  • ha innsikt i matematiske samtaler, problemløsing og inquiry i begynneropplæring i matematikk

  • kunne anvende og bidra til nytenkning som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst i begynneropplæring i matematikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Det inngår et flerfaglig undervisningsopplegg. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.

Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, matematikkfaglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 400 timer.

Det inngår 5 dager praksis. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Fagtekst fra flerfaglig undervisningopplegg, i gruppe, teller 1/3. Gradert karakter.

Muntlig eksamen, individuell, teller 2/3. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-439 – Begynneropplæring i matematikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:50:35