MA-189 Innføringsemne i matematikk for småskoletrinnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlige:
-
- Håkon Malvin Raustøl
- Kjetil Damsgaard
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Innhold
I emnet arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, med spesiell vekt på begynneropplæringen. Praktisk tilrettelegging av motiverende og variert undervisning der lek, utforskning og elevaktive læringsformer er sentralt. Vekt på betydningen av å gi rike læringsopplevelser som sikrer god begrepsdannelse.
Faget i praksis
Læreren som tilrettelegger og leder av læringsprosesser. Oppøve ferdigheter som beskrevet ovenfor i læringsutbyttet. Erfaringsdeling i etterkant av praksisperioden.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten inngående kunnskap om sentrale læringsteorier og konsekvenser for undervisningen
-
sentrale læringsteorier og konsekvenser for undervisningen
-
læreplanverkets ulike innholdskomponenter for matematikk med spesiell vekt på begynneropplæringen
-
ulike representasjoner og hvordan bruk av og overgangen mellom disse kan påvirke elevers læring
-
begrepsdannelse og sammenhengen mellom språk, erfaringer og begreper
-
å oppdage og forebygge matematikkvansker
-
muligheter og begrensninger ved bruk av ulike læremidler, digitale læringsressurser og relevante nettressurser
-
matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole
FERDIGHETER
Etter fullført emne er studenten i stand til å lære elever opp i
-
telling og ulike aspekter ved tallbegrepet
-
posisjonssystemet og representasjon av tall på tallinja
-
bruk av likhetstegn og ulikhetstegn i arbeid med tall og mengder
-
additive og multiplikative strukturer og de fire regneartene
-
strategier for hoderegning
-
overgangen fra aritmetikk til algebra
-
måling av masse, lengde, areal og volum
-
mønstre og klassifisering av to- og tredimensjonale figurer
-
symmetri og kongruensavbildninger
-
klokka og å løse problemer knyttet til tid
-
koordinatsystemet og funksjoner
Etter fullført emne kan studenten
-
planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinnene 1-7 med spesiell vekt på småskoletrinnet
-
gjøre rede for språkets rolle for læring av matematikk og vise praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon
-
bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, kommunikasjon og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på småskoletrinnet
-
kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
-
analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
-
forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos alle elever, også de høyt presterende elevene
-
legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har innsikt i matematikkfagets betydning
-
som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen veksler mellom fellesforelesninger, seminarklasser og arbeid i smågrupper. Studentene vil selv bli undervist i tråd med idealene fra læreplanverket for grunnskolen, og slik de selv er forventet å tilrettelegge undervisning. Kurset forutsetter aktiv deltakelse i diskusjoner og drøfting av begreper, strategier og undervisningsopplegg. Profesjonsutdanningen krever derfor at studenter er til stede i undervisningen og i aktiviteter som inngår i studiet. Det vil være krav om innlevering av skriftlige arbeider og fremføring for medstudenter. 20 dager praksis for grunnskolelærerstudenter inngår. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Krav om minimum 70 % tilstedeværelse og krav til innleveringer og fremføringer. Enkeltemnestudenter er fritatt fra kravet om 70 % tilstedeværelse, men må delta på obligatoriske innleveringer og fremføringer, samt det som kreves for å gjennomføre obligatoriske innleveringer. Mer informasjon gis ved semesterstart. Kurset starter med et faglig forkurs som repeterer en del av det som er nødvendige forkunnskaper. Totalt arbeidsomfang: 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kap. 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen med faglig og didaktisk innhold. Graderte karakterer.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-145 – Matematikk 1: Grunnkurs B (trinn 1-7) | 15 |
MA-182 – Innføringsemne 2 i matematikk | 15 |
MA-172 – Innføringsemne i matematikk for småskoletrinnet | 15 |
MA-141 – Matematikk for allmennlærere 2 | 10 |
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 | 5 |