KOM209 Metode for medie- og kommunikasjonsstudier
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Roy Emanuelsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Det kreves at studenten til sammen har bestått minst 45 studiepoeng fra første år i bachelorprogrammet i kommunikasjon eller tilsvarende.
Innhold
Det gis en innføring i kvalitative og kvantitative metoder innenfor medie- og kommunikasjonsfag. Hva slags metoder er aktuelle å benytte og hvordan kan metoder kombineres? Gjennom å øve opp kritisk vurderingsevne og analytiske ferdigheter blir man i stand til selv å gjennomføre mindre forskningsprosjekter, men også å forholde seg kritisk til andres forskning og fremstillinger av fagfeltet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter gjennomført emne:
- ha kjennskap til design av kvantitative og kvalitative studier
- kjenne til sentrale begreper og analysemetoder i medieforskningen
- kunne gjennomføre enkel kvantitativ datainnsamling og analyse (pilotstudie)
- kunne gjennomføre enkel kvalitativ datainnsamling og analyse (pilotstudie)
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gruppeoppgave. Oppgavetekster kunngjøres i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 140 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bestått minst 45 studiepoeng fra første år i bachelorprogrammet i kommunikasjon eller tilsvarende.
Eksamen
4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.