Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

EX-100 Examen Philosophicum, JUR100 Ex. Fac. (juridisk metode 1) og JUR115 Juridisk metode 2   

Innhold

I norsk rett har det i de siste tretti år foregått en stor grad av internasjonalisering. Formålet med dette kurset i rettshistorie og komparativ rett er å se på konsekvenser og utfordringer som har oppstått i denne prosessen både i et aktuelt og historisk perspektiv.   

Det vil bli gitt en metodologisk introduksjon til de ulike stadiene av retten (d.e. rettens tre nivåer: dypstruktur, mellomnivå og overflatenivå) i et historisk perspektiv så vel som i et komparativt perspektiv. Norsk rett vil bli studert i relasjon til europeisk rett i et historisk perspektiv. Romersk rett, middelalderrett og utviklingen av retten til samtiden er i sentrum for emnet. Det blir det trukket historiske og aktuelle linjer til europeisk rett, herunder romersk rett. Internasjonaliseringen av retten i samtiden blir sett i en historisk kontekst og i emnet vil det bli fokusert på hvordan det alltid har vært en interaksjon mellom nasjonal norsk rett og utenlandsk rett samt hvordan denne interaksjonen har utviklet norsk rett.  Hovedvekten i de komparative studiene legges på engelsk, tysk, fransk, italiensk og amerikansk rett. 

Å sammenligne ulike rettssystemer både i et historisk og samtidig perspektiv, vil gi studentene muligheten til å forstå hvordan man kan identifisere, forklare og analysere likheter og forskjeller og på denne basis få en dypere forståelse av de spesielle utfordringene internasjonaliseringen av retten skaper for nasjonale rettssystemer. Ved å følge dette emnet vil studentene bli opplært i hvordan de skal kunne håndtere de spesielle metodologiske instrumentene som i dag er nødvendig for å kunne reflektere selvstendig over retten både i en nasjonal og internasjonal kontekst, samtidig som de skal kunne bli i stand til å kunne reflektere over retten i et historisk og aktuelt internasjonalt perspektiv.   

I dette emnet vil det bli poengtert hvordan FNs bærekraftsmål nr. 16 kan bli illustrert i praksis gjennom rettshistoriske studier og komparativ rett. Rettshistorisk kunnskap kan gi en bedre forståelse av hvordan aktuelle nasjonale og internasjonale konflikter kan løses.  

Læringsutbytte

Etter å ha fullført dette emnet skal studenten:  

  • ha kunnskap om det operasjonaliserte rettskulturbegrepet og hvordan dette kan benyttes ved sammenligning av ulike lands rett til å forstå sammenhenger og konsekvenser av det juridiske fenomenet som sammenlignes  
  • være kjent med COMPASS-modellen og kunne anvende denne for å sammenligne flere lands rett. 
  • være kjent med Tuoris teori om rettens ulike nivåer og kunne benytte denne for å studere/forklare gjeldende rett i eget og andre rettssystemer. 
  • forklare og diskutere kritisk hvordan juridisk kultur kan betraktes som en juridisk kulturell modell, med fokus på institusjonaliserte konstitusjonelle verdier, normproduksjon, konfliktløsning, juridisk utdannelse og rettferdighetsideal, juridisk metode, profesjonalisering og internasjonalisering.  
  • beskrive de historiske forutsetningene og utviklingen i den norske og andre (utvalgte) juridiske kulturer og basert på juridisk kulturell kunnskap, sammenligne og analysere sentrale trekk i forskjellige juridiske kulturer,  
  • beskrive og forklare sammenhengen mellom elementer i den juridiske kulturmodellen og bruke innsikten til å analysere historiske og samtidige endringer i juridiske kulturer,  

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det vil være krav om minimum 75 % deltagelse på obligatoriske arbeidskrav. Dette omfatter deltakelse i gruppearbeid, skriving og kommentering av besvarelser samt deltakelse i storgrupper. I tillegg vil det være en større obligatorisk innleveringsoppgave som må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen. Studenter som ikke har fått godkjent de obligatoriske arbeidskravene, kan ikke avlegge eksamen og må ta hele emnet om igjen. Nærmere informasjon legges ut i Canvas ved semesterstart.   

Undervisnings- og læringsformer

Plenumsforelesninger, seminarer og omfattende bruk av gruppearbeid. Studentene vil bli inndelt i grupper på ca 10 personer. Gruppearbeidet vil bestå av teoretiske og praktiske problemstillinger i tilknytning til emnet. Det vil være krav om 3-6 innleveringsoppgaver og kommentering av besvarelser i emnet. Det er krav om minimum 75 % deltagelse på de obligatoriske arbeidskravene. Dette omfatter deltakelse i gruppearbeid, skriving og kommentering av besvarelser samt deltakelse i storgrupper. I tillegg må en obligatorisk innleveringsoppgave være godkjent. Studenter som ikke oppfyller arbeidskravet og/eller ikke har bestått den obligatoriske oppgaven kan ikke avlegge eksamen og må ta hele emnet om igjen. Studentene må benytte Canvas som er universitetets læringsstøttesystem. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

4 dagers individuell hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: gradert karakter.   

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
JUR109 – Rettshistorie 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:56:37