IS-115 Webprogrammering i PHP
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Peter André Busch
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- IT og informasjonssystemer, bachelorprogram
- Markedsføring og ledelse, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon, bachelorprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Kjennskap til programmering og systemutviklingsmetoder.
Innhold
Emnet gir en innføring i den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å utvikle dynamiske webapplikasjoner, dvs. hvordan webtjenere, nettlesere og skript på klientside og tjenerside samhandler for å produsere velfungerende webapplikasjoner. Studentene får trene seg i programmeringsspråk (PHP og tildels Javascript) og oppkobling mot og bruk av MySQL-database. De får en grunnleggende innføring i HTML for å strukturere webapplikasjoner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten inneha følgende:
Kunnskaper
-
klient-tjener kommunikasjon på web
-
programmering (PHP)
-
rammeverk og biblioteker for webutvikling
-
markeringsspråk (HTML)
-
databasehåndtering med PHP (MySQL)
Ferdigheter
-
kunne utvikle en funksjonell webapplikasjon ut fra en gitt problemstilling
-
kunne utvikle logiske algoritmer for å løse ulike problemstillinger
-
kunne følge god programmeringsskikk (f.eks. dokumentasjon, testing og kodestandarder)
Generell kompetanse
-
innsikt i sentrale faglige problemstillinger knyttet til webutvikling
-
formidling av sentrale problemstillinger og løsningsalternativer for webapplikasjoner
-
refleksjon over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
Vilkår for å gå opp til eksamen
For å gå opp til eksamen, må studenten bestå et minimum antall moduler samt gjennomføre og levere inn et programmeringsprosjekt. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Dette emnet benytter en kombinasjon av forelesninger, oppgaver og arbeid på lab med veiledning fra lærer og hjelpelærer. Emnet er delt opp i moduler som tas sekvensielt. Studentene lærer i eget tempo ved å arbeide individuelt med lærebok, oppgaver og andre ressurser. Studenten må vise at læringsmålene for en modul er oppnådd for å fortsette til neste modul (f.eks. ved å bestå en prøve eller i samtale med lærer eller hjelpelærer). Estimert arbeidsomfang er 210 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
No
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter, A-F.