IS-112 Tjenestedesign og forretningsmodeller
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Niels Frederik Garmann-Johnsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet skal gi studentene en plattform for planlegging av digitaliseringsprosjekter. Emnet skal gi deltakerne et kunnskaps- og metodefundament for å lede eller delta i innovasjonsprosesser knyttet til digitalisering og tjenestedesign, med brukeren av tjenestene i sentrum. Deltakere på emnet har mulighet til å lære hvordan man bygger et bedre analysegrunnlag for å sikre at organisasjonen lykkes med digitale innovasjonsprosjekter og adresserer virkelige brukerbehov. Emnet består av følgende moduler:
1. Hovedmodul (Overordnet, på tvers av øvrige moduler):
Denne modulen understøtter hele emnet. Den inneholder oppgaver, maler og andre ressurser studentene trenger for levering av oppgaver underveis og for den endelige rapporten (eksamen).
2. Innovasjonsteori og praksis (eksempelvis):
-
”Disruptive innovation” - teorien
-
”Blue Ocean Strategy” - metodikken
Denne modulen inneholder gjennomgang av noen sentrale teorier og modeller for forretningside-utvikling, og eksempler på hvordan disse brukes i praksis.
3. Digital Service Design (nyskaping) og Redesign (fornying/forbedring):
-
Om å bruke Design Thinking - metoder
Denne modulen omhandler praktisk bruk av Design Thinking - metoder. Modulen dekker «Discovery»- (undersøkelse) og «Define»- fasen (analyse og ideutvikling) i casestudiet ditt. Aktuelle verktøy og metoder gjennomgås.
4. Planlegging og oppskalering av innovasjoner (eksempelvis):
-
Retur på investering: Inntektsstrømmer og kostnads-strukturer
-
Om å beskytte dine ideer
I denne modulen gjennomgår vi hvordan du «pakker inn» ditt casestudie i en rapport, med en plan for økonomi (finansiering) og vekst (forretningsutvikling), sammenfatning av brukerhistorier og wireframes og andre elementer som naturlig inngår i en plan for digitalisering og virksomhets-/forretningsutvikling.
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne skal studentene:
-
kjenne til forretningsmodeller for verdinettverk, og hvordan disse kan iverksettes som nye digitale forretningskonsepter eller prosessinnovasjoner.
-
kjenne til og være i stand til, å anvende metoder for tjenestedesign og utvikling
-
kunne utføre forprosjekter for digital tjenesteinnovasjon med involvering av brukere
-
kjenne til noen sentrale modeller for innovasjon og virksomhets/forretningsutvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
Vilkår for å gå opp til eksamen er leverte og godkjente gruppeoppgaver og presentasjoner, inkludert eventuelle individuelle oppgaver, samt 80% fremmøte på seminarer og timeplanlagt obligatorisk gruppearbeid. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings og læringsformer består av:
-
Samlinger med forelesninger eller workshops
-
Gruppearbeid og - innleveringer
-
Gruppepresentasjoner
Estimert arbeidsomfang er 210 timer per semester.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
Eksamensformen er gruppeinnlevering til mappe, av endelig rapport (Frister og krav til rapporten fremgår av fagets rom i Canvas). Karaktergivningen på gruppeeksamen er felles for hele gruppen (bokstavkarakterer). Det er ikke anledning til å ta utsatt eksamen. Emnet må eventuelt tas på ny.