Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studiestrategi, kildebruk/kildekritikk, akademisk skriving, teknologihistorie, kjemi, miljøkonsekvenser, engelsk og norsk kommunikasjon. 

 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten: 

  • ha kunnskap om den teknologiske utviklingen i vår kultur og innenfor eget fagområde 

  • ha bred kunnskap om temaet miljø og bærekraft og kunne reflektere over miljøkonsekvenser generelt og av teknologivalg 

  • ha bred kunnskap om grunnleggende tema i kjemi som stoffers oppbygging og kjemiske bindinger og reaksjoner 

  • ha kunnskap om syrer og baser, redoksprosesser og kjenne sentrale organiske stoffgrupper, deres struktur og egenskaper 

  • ha nødvendige ferdigheter i bruk og innhenting av informasjon 

  • kunne oppdatere sin kunnskap innenfor sitt fagområde 

  • kunne skrive en faglig artikkel etter gitt standard 

  • kunne organisere, planlegge og reflektere over sin studiehverdag 

  • ha forståelse for egen læringsprosess 

  • kunne delta i en diskusjon om tema innenfor sitt fagområde 

  • kunne formidle ingeniørfaglig kunnskap på engelsk og norsk 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente øvinger. Ei obligatorisk veiledning av utkast på skriftlig fagartikkel. Modulbaserte prøver i Canvas som dekker temaene studiestrategi, teknologihistorie, kjemi og miljø. De obligatoriske oppgavene presenteres ved studiestart.  

  

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og øvinger med veiledning. Det skal utføres obligatoriske innleveringer i studiestrategi og kjemi. I tillegg skal alle studentene skrive en faglig artikkel innenfor temaene miljø, bærekraft, teknologihistorie relatert til teknologi innenfor eget fagfelt. Et førsteutkast av teksten skal vurderes i ei obligatorisk veiledning. De kan selv velge om artikkelen skrives på norsk eller engelsk.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er ca. 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell skriftlig artikkel, norsk eller engelsk, om miljø og teknologi. 

Bestått/ikke bestått benyttes som karakterskala i emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:49:14