Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/Engelsk

Anbefalte forkunnskaper

IND415-G Ledelse og organisasjonsteori tas før eller parallelt med emnet.

Innhold

Emnet belyser sentrale temaer og terminologi knyttet til prosjektledelsesfaget, som initiering, planlegging, gjennomføring, avslutning, oppfølging, gevinstrealisering og prosjektmodeller.

Følgende temaer inngår:

  • Initieringsfasen og interessentanalyse

  • Suksesskriterier og dyktige ledere

  • Omfang- og tidsplanlegging

  • Kostnadsplanlegging og -optimalisering

  • Planlegging av anskaffelser

  • Prosjektgjennomføring

  • Risikostyring og HR

  • Inntjent verdi og fremdriftsrapportering

  • Kommunikasjonsledelse

  • Prosjektstyring og sentrale lederegenskaper

  • Prosjektavslutning, -overlevering og gevinstrealisering

  • Smidig prosjektledelse

  • Introduksjon til Scrum

Emnet har både en teoretisk og praktisk dimensjon. Flere case fra den virkelige verden vil bli introdusert og brukt i kurset. Gruppearbeid er sentralt og her inngår en prosjektoppgave basert på et spill/simulering kalt "The Project Management Game" (PM Game). Studentene får gjennom PM Game mulighet til å prøve seg som prosjektleder og må blant annet bruke teknikker for planlegging, gjennomføring og oppfølging av prosjekter for å lykkes.

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført dette emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap - studenten kan:

  • Beskrive hvordan initiere, planlegge, organisere og håndtere risiko

  • Beskrive hvordan man initierer, planlegger, organiserer, hånterer risiko, håndterer interessenter, følger opp og avslutter et prosjekt

  • Identifisere og analysere fallgruver og utfordringer knyttet til prosjektinitieringsfasen og identifisere viktige forutsetninger for å lykkes i prosjekter.

  • Redgjøre for sentrale kunnskapersområder i prosjekter og prosjektprosesser.

  • Beskrive hvordan prosjektmålene kan brytes ned til leveranser og arbeidspakker ved hjelp av prosjektnedbrytningsstrukturen (PNS/WBS)

  • Gjøre rede for de viktigste metodene for tids- og kostnadsestimering.

  • Identifisere og diskutere betydningen av risikostyring i prosjekter og identifisere viktige fallgruver og suksessfaktorer for gjennomføring av risikostyringsprosessen.

  • Beskrive hovedkomponentene i prosjektestimatene og sentrale årsaker til overskridelser.

  • Beskrive ulike metoder for prosjektkontroll.

  • Beskrive hovedkategorier av prosjektorganisasjonsstrukturer (dedikert prosjekt, klassisk/hierarkisk og matrise) og forklare fordeler og ulemper ved de ulike strukturene.

Ferdigheter - studenten kan

  • Bruke ulike verktøy og teknikker tilhørende prosjekters faser

  • Utarbeide hensiktsmessige prosjektmål og suksesskriterier.

  • Utfør en interessentanalyse.

  • Illustrere hvordan WBS kan etableres og anvendes.

  • Anvende ulike verktøy som kan brukes i en risikostyringsprosess.

  • Illustrere logiske sammenhenger mellom arbeidspakker i et prosjekt, og anvende disse til å utføre nettverksanalyser og identifisere de kritiske arbeidspakkene i nettverket.

  • Håndtere utfordringer knyttet til ressursbegrensninger i prosjekter.

  • Anvende indekser (kostnads- og tidsindekser) for oppfølging av prosjektets status og for etablering av fremtidige prognoser.

  • Vurdere og reflektere over bruk av ulike metoder og teknikker for prosjektledelse og -planlegging.

Generell kompetanse – studenten kan

  • Forstå hvordan det er å delta i et prosjektteam og vise respekt for andre teammedlemmers kunnskap, meninger, roller og personlighet.

  • Formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger ved å anvende korrekt fagterminologi.

  • Kritisk vurdere ulike kontekster for prosjekter og deretter konstruere en tilpasset prosjektmodell

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent gruppearbeid er et krav for å kunne gå opp til eksamen. Kravet til gruppearbeid er knyttet til prosjektspillet. Maksimalt tre studenter per gruppe. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervisning gjennomføres ved bruk av videoer, digitale spill og simuleringer, oppgaver i Canvas, samt heldagsseminarer, selvstudium og gruppearbeid. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et arbeidsomfang på 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Mappeinnlevering i gruppe med felles karakter, teller 100% av endelig karakter. Bokstavkarakter. Nærmere opplysninger gis i Canvas ved semesterstart.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IND510 – Prosjektledelse og -styring 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:04:39