IKT448 IKT-forskningsmetoder
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Olaf Owe
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk, men faglitteraturen og begrepene er på engelsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk, men faglitteraturen og begrepene er på engelsk.Innhold
IKT-forskningsmetoder som litteraturstudier, modellering, workshops, fokusgrupper, ekspertintervjuer, fagfellevurdering, pilotimplementering, gapanalyse og så videre. Forskningsetiske aspekter vektlegges, og det vil være et tidlig fokus på personvern samt vurdering av samfunnsansvar. Bruk av matematikk, statistiske metoder og formelle modeller inngår, og det legges vekt på anskueliggjøring av gyldighet og eventuelle begrensinger for resultatene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
- ha oversikt over kvalitative og kvantitative forskningsmetoder innenfor IKT-forskning, med vekt på metoder som brukes innenfor cybersikkerhet
- ha forståelse for bruk av formelle metoder og modeller og validitet av disse metodene
- kunne vurdere forskningsetiske aspekter, med vekt på personvern og samfunnsansvar
- ha innsikt i eget studium og hvordan cybersikkerhet passer inn i en overordnet IKT-setting
- ha forståelse for oppbygging av IKT-studier og cybersikkerhetsstudier, forholdet mellom bredde og dybde og hvilke begrensninger slike studier har
- kunne velge en egnet metode i forhold til tema for en vitenskapelig undersøkelse og problemløsning innenfor cybersikkerhet, som f.eks. en masteroppgave
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske innleveringer og presentasjoner. Mer detaljert informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gis i form av enkelte forelesninger, øvingsoppgaver og obligatorisk gruppearbeid samt et større prosjekt. Det legges vekt på plenumsdiskusjoner. Totalt forventet arbeidsomfang er estimert til ca. 210 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravene til emnet er de samme som for masterprogrammet i cybersikkerhet, studieretning sikkerhetsteknologier.
Eksamen
Prosjektrapport (80%) og presentasjon (20%). Nærmere informasjon om krav til innhold gis i Canvas ved semesterstart. Individuell, gradert karakter.