IDR959 Idrett, etikk og psykologi
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Mange ser at mennesker i alle aldre bruker mye tid til å spille på ulike digitale plattformer. Det oppleves ofte som vanskelig å forstå disse aktivitetene, og en ser at mange bruker mye tid på dem. Det er også mange som bruker så mye tid at det påvirker andre deler av livet både positivt og negativt. Spillere påvirkes også av kommersielle krefter som ikke nødvendigvis relateres til spillet i seg selv. Dette er også en problemstilling skolen må forholde seg til.
Dette emnet gir et innblikk i en del av de utfordringene vi ser med tanke på dataspill generelt og e-sport spesielt. Hvilke utfordringer står vi overfor, påvirker dette oss til det punkt at det kan være ødeleggende for personer og samfunnet? Emnet vil se på de psykologiske utfordringene som kan oppstå, og etiske problemstillinger. De fokuseres også på typer spill og hvilken påvirkning de har samt budskapet de kommuniserer. Dette emnet vil også se på problemstillinger relatert til begrepet doping.
I tillegg til dette ser også emnet på de positive elementene relatert til bruk av spill i skolen samt hvorfor god fysisk helse og kosthold har en direkte påvirkning både på skolearbeid og adferd. Restitusjon er en sentral del av emnet og diskuterer blant annet viktigheten av nok søvn og hvile.
Læringsutbytte
- Ha en basisforståelse for hva psykologi er og relevans når det gjelder spill og sport/idrett
- Forstå hva som ligger i begrepet etikk
- kunne drøfte etiske problemstillinger relatert til bruk av spill og utøvelse av sport/idrett generelt og i skolen
- drøfte ulike psykologiske utfordringer relatert til spill
- Ha kunnskap om grunnleggende faktorer som er avgjørende for idrettsprestasjon.
- Ha grunnleggende kunnskap om restitusjon for best mulig idrettsprestasjon.
- Ha grunnleggende kunnskap om idrettsernæring.
- Ha en grunnleggende forståelse for hvordan en gjennom spill og sport kan diskutere ulike tilnærminger til psykologi og etikk
- Kunne forstå atferdsendring relatert til spill
- Ha en grunnleggende forståelse for dannelsesbegrepet i spillbasert undervisning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Alle innleveringer må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 200 timer.
Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne få vurdering.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Individuell 3 dagers hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Annen informasjon
Studentene må ha tilgang på egen pc/mac.