IDR951 Svømme- og livredningsferdigheter i skolen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Petter Robart Gramvik
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller SFO.
Innhold
Teoretisk og praktisk arbeid med fagdidaktikk, metodikk og sikkerhet i svømmeundervisningen.
- Mekaniske prinsipper for svømming
- Vannets mekanikk
- Svømmeferdigheter/svømmeartene
- En praktisk metodisk tilnærming til svømmeartene
- Selvberging og livredning
- Sikker ferdsel ved vann og sjø
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene:
- Ha utvidet kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for varig svømmeglede i skole og idrettslag
- Ha utvidet kunnskap om svømmeteknikker
- Ha utvidet kunnskap om metoder og progresjon i svømming og livredning
- Ha grunnleggende kunnskap om sikkerhet i svømmeopplæringen både ute og inne
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene:
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning i skolen og idrettslag der varig svømmeglede og gode svømmeferdigheter er målet
- Ha egenferdighet i selvredning og livredning dokumentert ved egen svømme- og livredningstest
- Ha egenferdighet i livreddende førstehjelp
- Ha grunnleggende kunnskap om gjennomføring av svømmeopplæring ute
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene:
- Kunne tilrettelegge for, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning i skolen og idrettslag
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning, dvs. minst 80 % fremmøte på både teoretiske og praktiske økter.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet ersamlingsbasert. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det vil også være krav om gjennomføring av én time praksis (45-60 min) i skole eller idrettslag.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Gruppearbeid med praktisk eksamen og individuell, justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.