IDR950 Svømmeteknikk
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Petter Robart Gramvik
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har erfaring fra arbeid med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordning. Emnet passer spesielt for barne- og ungdomstrenere i svømming. Det er en fordel, men ikke nødvendig at studentene har gjennomført kurset «Svømme- og livredningsferdigheter i skolen».
Innhold
Teoretisk og praktisk arbeid med fagdidaktikk og metodikk i svømmeundervisningen. Aktuelle tema:
- Mekaniske prinsipper for svømming
- Vannets mekanikk
- Svømmeferdigheter/svømmeartene
- En praktisk metodisk tilnærming til svømmeartene
- Bruk av video i undervisningen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- Har kunnskap om oppbygningsøvelser og teknikkøvelser for alle svømmearter
- Har kunnskap om start, undervannsarbeid samt vendinger for de ulike svømmearter
- Har kunnskap om arbeidsmåter, metodikk og planlegging av svømmetrening
- Har kunnskap om krefter som påvirker svømmehastigheten
- Har kunnskap om bruk av video som analyseverktøy for innlæring av teknikk og som hjelpemiddel for bedre forståelse av egen teknikk
Ferdigheter
Studenten:
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere svømmetrening
- Kan formidle oppbygningsøvelse og teknikkøvelser, og gi konstruktive tilbakemeldinger til utøvere og elever
- Kan bruke video som analyseverktøy for innlæring av teknikk
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning i skolen eller i idrettslag, med bakgrunn i oppbyggings- og teknikkøvelser i hver svømmeart.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning, dvs. minst 80 % fremmøte på både teoretiske og praktiske økter.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli samlingsbasert med 5 samlinger á 4 timer. Samlingene vil bestå av teoretisk og praktisk undervisning. Det kreves gjennomføring av én time praksis (45-60 min) i skole eller idrettslag. Se Canvas for nærmere informasjon.
Deltakelse i undervisningen er obligatorisk.
Emnet har et arbeidsomfang på 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell praktisk-metodisk oppgave. Gradert karakter.
Se nærmere informasjon i Canvas.