IDR949 Svømme- og livredningsferdigheter utendørs
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Andreas Mathingsdal Pedersen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Svømmeopplæring i skolen
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har erfaring fra arbeid med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordning. Det er en fordel, men ikke nødvendig at studentene har gjennomført kurset «Svømme- og livredningsferdigheter i skolen».
Innhold
Teoretisk og praktisk arbeid med fagdidaktikk, metodikk og sikkerhet i svømmeundervisningen. Aktuelle tema:
- Kameratredning fra båt
- Kameratredning fra land
- En praktisk metodisk tilnærming til livredningsaktiviteter
- Selvberging og livredning
- Sikker ferdsel ved sjø og vann
- Planlegging av tur ved/på sjø og vann
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- Har kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for varig svømmeglede ved å benytte seg av uteområder som er egnet for vannaktiviteter
- Har kunnskap om sikker ferdsel ved aktiviteter knyttet til vann
- Har kunnskap om selvberging og livredning ute
- Har kunnskap om organisering av uteaktiviteter ved vann
Ferdigheter
Studenten:
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning for skolen i et uteområde
- Har egenferdighet i selvberging og livredning dokumentert ved egen svømme- og livredningstest
- Har egenferdighet i livreddende førstehjelp
- Har grunnleggende kunnskap om gjennomføring av svømmeopplæring ute
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan tilrettelegge for, gjennomføre og evaluere uteaktiviteter ved vann i idrettslag eller skolen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning, dvs. minst 80 % fremmøte til både teoretisk og praktisk undervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Det er samlingsbasert undervisning i emnet. Samlingene vil bestå av teoretisk og praktisk undervisning. Deltakelse i undervisningen er obligatorisk.
Emnet har et arbeidsomfang på 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Praktisk-metodisk oppgave som løses i gruppe. Det gis felles karakter til gruppen. Gradert karakter. Se nærmere informasjon i Canvas.