IDR947 Idrettsernæring 1
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Fredrik Tonstad Vårvik
- Ida Lysdahl Fahrenholtz
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Enkeltemner knyttet til tildelte tiltakspakker
- Personlig trener, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
IDR936 Idrettsfaglig basisemne eller tilsvarende
Innhold
Emnet gir en innføring i idrettsernæring. Emnet omhandler sentrale tema som danner grunnlaget for anbefalingene for kosthold til idrettsutøvere, herunder grunnleggende ernærings- og treningslære, samt ernæringsmessige behov innenfor ulike idrettsgreiner. Emnet vil også inkludere sentrale problemstillinger knyttet til prestasjonsernæring og idrettsernæringsmessige utfordringer.
Følgende tema er sentrale i emnet:
-
Energi og energigivende næringsstoffer (makronæringsstoffer)
-
Vitaminer, mineraler og sporstoffer (mikronæringsstoffer) i mat og drikke
-
Fordøyelse, absorpsjon og metabolisme
-
Kostholdsanbefalinger til idrettsutøvere med fokus på ulike idretter
-
Prestasjonsernæring (kosthold før, under og etter trening/konkurranse) og periodisering
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
kjenne til det vitenskapelige grunnlaget for anbefalingene om kosthold til idrettsutøvere
-
kjenne til de viktigste funksjonene til makro- og mikronæringsstoffer i kroppen
-
kjenne til hvordan ernæring kan fremme prestasjon i ulike idretter
-
kunne vurdere ernæringsmessige utfordringer relatert til prestasjon og helse i ulike idretter
-
kunne anvende forskningsbaserte, faglig begrunnede råd om ernæring knyttet til trening
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Gjennomført nettbaserte forelesninger
-
Godkjente obligatoriske oppgaver
Se Canvas for nærmere informasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert uten samlinger. Undervisnings- og læringsformene er nettdiskusjon, veiledning, tilbakemelding på obligatoriske innleveringer og selvstudium. Studenter og lærere kommuniserer via læringsplattformen Canvas, der forelesninger blir lagt ut, obligatoriske oppgaver leveres inn og faglige diskusjoner foregår.
Se Canvas for mer informasjon.
Emnet har et arbeidsomfang på ca. 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
To timers individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.