IDR944 Laboratoriebasert testing av utholdenhet
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Andreas Mathingsdal Pedersen
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Testing relatert til helse
Innhold
Det legges vekt på teoretisk og praktisk kunnskap om og ferdigheter knyttet til fysiologisk utholdenhetstesting i et laboratorium. Studentene får erfaring i å gjennomføre laboratoriebaserte-tester som kan benyttes i planlegging av trening for ulike grupper. I det følgende skisseres hovedpunkter på innhold i emnet:
- Sikkerhet og etikk i forbindelse med treningsfysiologisk testing
- Forberedelser til testing
- Måling av ulike fysiologiske parametere (f.eks. oksygenopptak, hjertefrekvens, lungeventilasjon) under fysisk anstrengelse
- Måling av maksimalt oksygenopptak under ulike bevegelsesformer
- Laktatprofiltesting (anaerob terskel)
- Veiledning i hvordan benytte informasjon fra utholdenhetstester i treningsplanleggingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
Kunnskap:
- Ha kunnskap om etiske aspekter og sikkerhetsrutiner når en gjennomfører treningsfysiologisk testing
- Ha kunnskap om hvordan ulike fysiologiske parametere endres under fysisk anstrengelse
- Ha kunnskap om faktorer som har betydning for maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
Ferdigheter:
- Kan gjennomføre forberedelser til laboratoriebaserte utholdenhetstester
- Kan gjennomføre testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
- Kan analysere og formidle resultater fra testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
Generell kompetanse:
- Kan planlegge og gjennomføre testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
Kan formidle hvordan informasjon fra testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel kan benyttes i planlegging av trening
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse i undervisning i forbindelse med samlingene er obligatorisk og et vilkår for å gå opp til eksamen. Kravet om obligatorisk tilstedeværelse innebærer at man må deltatt på 80 prosent av undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktiske arbeid i laboratorium, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningen er samlingsbasert. Deler av undervisningen er nettbasert. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Grunnlag for opptak til emnet er bachelorgrad i folkehelsearbeid, sykepleie, idrett, kroppsøving, fysioterapi, ergoterapi eller annen helsefaglig utdanning. Søkere med tilsvarende utdanning eller annen relevant bachelorgrad kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.
Eksamen
Det gis 3 oppgaver som løses individuelt. Oppgavene gis i forbindelse med samlingene, og innleveres innen oppgitt frist etter samlingen. Vurderingsuttrykk er bestått eller ikke bestått. Alle oppgaver må være vurdert til bestått karakter for at samlet karakter i emnet skal være bestått.