IDR941 Barn og bevegelse 4
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Unni Bogstrand Segberg
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barn og bevegelse
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med kroppsøving eller fysisk aktivitet i annen sammenheng
Innhold
Teori: Idrettens utviklingsmodell og kjennetegn ved overgangen lek til idrett i idrettens utviklingsmodell
Praktiske økter med tema: Tilrettelegging av et utvalg idretter med tema lek til idrett og tilvenning til idrett.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene
-
ha grunnleggende kunnskap om et utvalg idrettsspesifikke krav
-
ha grunnleggende kunnskap om utviklingen fra lek til idrett
-
ha kunnskap om et utvalg idretter
-
kjenne til idrettens utviklingsmodell
-
kjenne til idrettens grunnverdier
Ferdighet
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne planlegge og tilrettelegge for tilvenning til et utvalg idretter
-
kunne rettlede for idrettslig utvikling i et utvalg idretter
-
kunne lede et utvalg idrettsaktiviteter
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne planlegge og gjennomføre varierte idrettsaktiviteter for barn med tema fra lek til idrett
-
kunne planlegge og gjennomføre varierte idrettsaktiviteter for barn med tema tilvenning til idrett
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltakelse på obligatorisk undervisning.
-
Godkjent gjennomføring av oppgaver.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli samlingsbasert med 2-3 samlinger a 1-2 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Deltakerne vil få oppgaver å arbeide med mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Studentevaluering
Emneansvarlig avgjør om det skal gjennomføres midtveisevaluering eller sluttevaluering i form av et møte mellom faglærer og 2-3 studentrepresentanter for alle teoriemner, jfr. normalordningen i kvalitetssystemet, pkt. 2.1.1. I visse emner kan det være behov for sluttevaluering i stedet for midtveisevaluering, evt. begge deler.
Eksamen
Praktisk individuell eksamen. Vurderes med gradert karakter.